Geflopt model: Chevrolet SSR, onwaarschijnlijke genremengeling

Net zoals de Renault Avantime, die zich profileerde als een kruising tussen een eenvolumer en een coupé maar die nooit een publiek wist te vinden, probeerde ook de Chevrolet SSR een niche te creëren: die van de pick-up… cabriolet. Een gek idee, niet?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 oktober 2019
  • Divers

Geflopt model: Chevrolet SSR, onwaarschijnlijke genremengeling

Alles begon in 2000, op het salon van Detroit, met een conceptcar met de naam SuperSportRoadster. Hij verraste omdat hij een soort kruising was tussen een pick-up en een roadster, met een grote overdekte laadbak en een kort interieur. Er heerste een nostalgische golf en zijn stijl verleidde en intrigeerde. De reacties van het publiek waren behoorlijk positief. Meer was niet nodig om Chevrolet te doen beslissen om in 2003 dit merkwaardige voertuig in productie te nemen. Op het onderstel van een SUV die heel gekend is aan de overkant van de Atlantische Oceaan probeerde Chevrolet dit nieuw soort automodel uit: de Trailblazer.

Geflopt model: Chevrolet SSR, onwaarschijnlijke genremengeling

Nostalgici zagen er een beetje van de beroemde pick-up El Camino in, die 30 jaar lang op de markt is geweest, terwijl anderen er gewoon een opvallend model in vonden waarmee ze zich konden onderscheiden. Het harde wegklapdak en de krachtige motoren (een V8 van 300 pk en een nog sterkere van 400 pk, die bij de Corvette is geleend) spraken liefhebbers van sensaties aan… maar zij voelden zich niet overtuigd om een bestelbon te tekenen. Na één jaar waren van de SSR slechts 9.000 stuks verkocht. Nog eens anderhalf jaar later, half 2006, besliste Chevrolet om er niet meer in te investeren en haalde het dit merkwaardige tuig uit de catalogus. Er zijn slechts 24.000 exemplaren van gemaakt…

Geflopt model: Chevrolet SSR, onwaarschijnlijke genremengeling

Vandaag heeft de SSR nog een mooie herverkoopwaarde dankzij liefhebbers van originaliteit, zodat hij nog 20.000 tot 30.000 euro opbrengt. Maar je wil vooral de witte raaf van het gamma hebben: een versie met de Corvette-V8 en een manuele zesversnellingsbak.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km