Geflopt model: NSU Ro 80, het buitenbeentje

Midden jaren 60 had de Duitse auto-industrie al een solide reputatie. Originaliteit was dan weer ver te zoeken. Behalve bij deze kleine NSU…

  • Piette François
  • 13 februari 2018

Tussen mastodonten als Mercedes, BMW en Volkswagen was deze NSU maar een kleine garnaal. Het merk had een revolutionair product op het oog, om zich beter te kunnen herpositioneren. Eind 1967 verscheen het avantgardistische resultaat op de planken: de NSU Ro 80. De naam Ro verwees naar de wankelmotor, 80 naar… de jaren 80, wat toen als de toekomst werd gezien. De auto leek wel een obsessie met het getal 8 te hebben: de auto zou 8.000 mark kosten, 800 kilogram wegen en 8 l/100 km verbruiken. Geen enkele van die doelstellingen werd echter gehaald…

Ongewone specificaties

Technisch onderscheidde de Ro 80 zich wel degelijk van de Duitse berlines van toen: een wankelmotor van 995 cm³ (115 pk bij 5.500 tpm), een onafhankelijke ophanging (met McPhersons vooraan), voorwielaandrijving, een bekrachtigde stuurinrichting en vooral een halfautomatische versnellingsbak met drie verzetten, en een versnellingspook die tegelijk de koppeling bediende.

Auto van het jaar 1968

Bij zijn voorstelling werd de NSU Ro 80 positief onthaald door de pers. Die verkoos hem zelfs tot “auto van het jaar 1968”. De eerste jaren liep de productie vlot, maar daarna stapelden de problemen zich op. Een wankelmotor was een gedurfde keuze van NSU, dat alleen nog maar een kleine roadster van zulke motor had voorzien. Die motor deed de Ro 80 en uiteindelijk NSU zelf de das om.

Atypische motor

De wankelmotor van de NSU was opmerkelijk compact, legde een rendement voor waar klassieke motoren met zuigers en kleppen nog wat van konden leren, en was minder luidruchtig. Keerzijde was dan weer dat in de jaren 60 de motor nog niet helemaal op niveau was, wat op lange termijn bleek: door de problematische betrouwbaarheid was een revisie nodig nog voor er 100.000 kilometer op de teller stond. Bovendien verbruikte hij veel olie en… benzine. De energiecrisis in de jaren 70 gaf de auto uiteindelijk de doodsteek. Bij het einde van de productie in 1977 waren er amper 35.000 exemplaren geproduceerd.

Vandaag

Kiezen voor een NSU Ro 80 is een kennerskeuze, voor iemand die houdt van techniek en originaliteit. De eerste moeilijkheid is een mooi exemplaar vinden dat te koop staat. Er zijn exemplaren op de schroothoop beland, omgebouwd met een Ford-V4 of weggekwijnd in een tuin. Vind je er toch een, dan betaal je € 8.000 tot € 15.000, afhankelijk van de staat. De wankelmotor boezemt vandaag geen angst meer in, maar je hebt wel een specialist nodig om hem na te kijken en weer in orde te zetten. Dat vereist het nodige budget en… een trip naar het buitenland.

NSU

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km