Geflopt model: Talbot Tagora, gesaboteerd Frans topmodel

De Talbot Tagora is een van de vele Franse premiumauto’s met een onvervulde lotsbestemming.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 juni 2021
  • Divers
  • 3.152 weergaven

Het begon allemaal halverwege de jaren ’70. Chrysler, destijds eigenaar van Simca, besliste om zijn Europese gamma te bekronen met een gloednieuw model. De ontwikkeling ervan ging vlot, en terwijl de gekozen oplossingen klassiek waren was het merk van plan om de auto te verkopen aan een tarief dat een groot succes moest garanderen.

Geflopt model: Talbot Tagora, gesaboteerd Frans topmodel

Minder goede 604?

Helaas was de zomer van 1978 een bloedbad voor Chrysler Europe. Peugeot nam de Europese takken over en besliste om de ontwikkeling van deze grote berline verder te zetten. Om het model zo snel mogelijk op de markt te kunnen brengen werden veel technische oplossingen van Peugeot overgenomen. Onder de grote achterwielaandrijver zat dus een aangepast 505-platform en gekende motoren, zoals de V6 van de 604 en een viercilinder turbodiesel. Een Chrysler-benzineviercilinder van 115 pk maakte het gamma compleet. In 1980 kwam de grote berline op de markt onder een prestigieuze merknaam: Talbot.

Geflopt model: Talbot Tagora, gesaboteerd Frans topmodel

Identiteitscrisis

Voor de oorlog onderscheidde Talbot zich door zijn dure modellen, die sportief waren en een sterke reputatie genoten. De Tagora was maar een flauw doorslagje van die gloriedagen want hij werd vaak gezien als een minder geslaagde afgeleide van de Peugeot 604. De interne concurrentie van die laatste en de identiteitscrisis van het model (is het een Simca, een Chrysler, een Peugeot of een echte Talbot?) leidden tot zijn vroegtijdige falen. De tweede oliecrisis en interne stakingen nekten de berline drie jaar na zijn marktintroductie: in 1983 werd de Tagora uit productie genomen na iets meer dan 20.000 exemplaren.

Geflopt model: Talbot Tagora, gesaboteerd Frans topmodel

3 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • De interessantste versie is de V6, maar die was maar goed voor 5 procent van de productie.
  • Er zijn nog nauwelijks exemplaren of wisselstukken te vinden.
  • Reken op zo’n 5.000 euro voor een mooi exemplaar.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
5 elektrische Suzuki’s in Europa tegen 2030. Met ook de Jimny?

5 elektrische Suzuki’s in Europa tegen 2030. Met ook de Jimny?

Het eerste elektrische model van het Japanse merk zou er al heel snel komen.

Akio Toyoda trekt zich terug uit de directie van Toyota

Akio Toyoda trekt zich terug uit de directie van Toyota

Hij wordt op 1 april 2023 vervangen door Koji Sato, die op dit moment aan het hoofd staat van Lexus en Gazoo Racing.

Mazda mikt steeds hoger

Mazda mikt steeds hoger

In de Verenigde Staten krijgen ze twee premium SUV’s.

Dit zijn de toekomstige elektrische modellen van Peugeot

Dit zijn de toekomstige elektrische modellen van Peugeot

We komen iets meer te weten over de toekomstige modellen van het merk, onder andere over de E-3008!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km