Geflopt model: Venturi 300 Atlantique, prestaties volstaan niet…

Wanneer we het hebben over 'supercars', denken we vaak aan Italiaanse of Duitse bolides, of zelfs Britse, maar bijna nooit aan auto’s uit Frankrijk! Deze Venturi is één van de ultieme Franse supercars en hij bewijst dat mooi en performant zijn niet volstaat in deze klasse.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 februari 2022
  • Divers

MVS (voor Manufacture de Voitures de Sport) stelde in 1984 zijn eerste prototype voor. Gezien de uitstekende reacties was het enthousiasme binnen het nieuwe bedrijf groot! Drie jaar later begon MVS met de productie van zijn eerste model, de "Coupé". De auto wass qua look aantrekkelijk, de prestaties waren op niveau en de wegligging bijna een referentie! Alles top dus? Nee, want de orderboeken puilen niet echt uit...

Van MVS naar Venturi

In 1994 bracht het merk, dat intussen niet langer 'MVS' heette, maar wel 'Venturi', zijn laatste model op de markt, de 300 Atlantique. De lijn was mooi gemoderniseerd, het chassis kwam van het meest succesvolle model van het merk, de 400 GT, en het interieur bood een mix van de beste materialen. Helaas werd deze luxueus ingerichte bolide aangedreven door een drukgevoede V6 PRV (voor Peugeot Renault Volvo), waarvan het gebrek aan raffinement sterk afbreuk doet aan het imago van de auto.

Op de rand van bankroet...

Venturi, dat zich op de rand van een faillissement bevond, probeerde van alles en in 1998 wisselde het merk deze ongelukkig gekozen PRV V6 in voor de nieuwe V6 van Peugeot en Renault. Deze veel modernere 3 liter werd onder handen genomen door het Belgische Alvan Motors om met behulp van twee turbo's niet minder dan 310 pk te leveren! Maar helaas was het te laat en volgde de verkoop niet... Een laatste atmosferische versie (210 pk), gekoppeld aan een automatische versnellingsbak, volstond niet om de verkoop een boost te geven. In 2000 legde Venturi de boeken neer...

Dit moet je vandaag weten

  • Als de versie met 310 pk sterke V6 je voorkeur geniet, weet dan dat er slechts een twaalftal exemplaren gebouwd werden!

  • Het onderstel en rijgedeelte moet regelmatig nagekeken worden.

  • Klop aan bij de Club Venturi France die je alle tips kan geven!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km