Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Honda maakt zich klaar om niet één, maar direct twee nieuwe elektrische SUV’s op de markt los te laten. Twee problemen: ze zijn vrijwel identiek... en ze zijn enkel bedoeld voor de Chinese markt.
We schrijven april vorig jaar. Toen kwam Honda naar het autosalon van Shanghai met maar liefst vier bijna-productieklare elektrische conceptcars, waaronder drie SUV’s en een berline. En zoals het wel vaker gaat met nieuwe modellen voor de Chinese markt, hebben we niet lang moeten wachten op de definitieve versie. Twee van die SUV’s, de e:NP2 en de e:NS2, zijn nu namelijk voortijdig onthuld op de website van het Chinese ministerie voor Industrie en IT (MIIT). En dat betekent dat een lancering niet meer veraf is.
Maar ondanks het feit dat het hier op papier om twee verschillende modellen gaat, zijn beide SUV’s in werkelijkheid vrijwel identiek – op hun neus en achterzijde na. Waarom? Wel, Honda heeft in China verschillende joint ventures afgesloten met lokale productiepartners. De e:NP2, het lichtblauwe model met de C-vormige koplampen, is bedoeld voor GAC Honda, terwijl de e:NS2 door Dongfeng-Honda in productie zal worden genomen. Vreemd vanuit ons Westers oogpunt, maar het is een praktijk die wel vaker voorkomt in China, waar buitenlandse constructeurs een locale productiepartner of eigen fabriek nodig hebben om invoerheffingen te vermijden.
Qua technische details zijn zowel de e:NP2 als e:NS2 dan ook identiek. Beide SUV’s zijn 4,79 meter lang, 1,84 meter breed en 1,57 meter hoog en worden aangedreven door een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor, die op zijn beurt zijn stroom haalt uit een batterij van 69 kWh. De prestaties worden niet gepubliceerd op de site van het MIIT, maar volgens de vrij optimistische Chinese CLTC-cylus moet een autonomie van zo’n 500 km mogelijk zijn.
Zoals je ondertussen waarschijnlijk wel door hebt, zijn deze elektrische SUV’s van Honda niet bedoeld voor de Europese markt. Sinds het schrappen van de Honda e bestaat het elektrische gamma van het Japanse merk bij ons daarmee enkel uit de e:Ny1, maar daar zou de komende jaren verbetering in moeten komen. In 2026 verwachten we namelijk de productieversies van de Honda 0 Series-conceptcars die enkele weken geleden op de CES in Las Vegas getoond werden. En ook de Afeela, die samen met Sony is ontwikkeld, maakt kans om tegen dan tot op ons continent te geraken. Tenzij we in de tussentijd nog een compactere EV mogen verwachten van Honda...
Ben jij op zoek naar een Honda? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Honda-zoekertjes nu hier:
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...