Karma Revero gaat eindelijk elektrisch

De stokoude plug-inhybride gooit eindelijk zijn luidruchtige viercilinder overboord.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 20 april 2020
  • Elektrisch

In 2011 kwam de Fisker Karma op de markt: een bloedmooie elektrische auto met een kleine batterij en een benzineviercilinder van GM als generator om het rijbereik te vergroten. Ontwerper Henrik Fisker ging ‘all the way’, want de hele constructie en het interieur van het auto gebeurden op zo ecologisch mogelijke wijze. Bovendien had de wagen een jaar voor de Tesla Model S al een groot aanraakscherm om talrijke boordfuncties te bedienen. Alleen was de bouwkwaliteit dramatisch, crashte de centrale computer dagelijks, was de viercilinder rauw, luidruchtig en dorstig en kocht werkelijk niemand de mooie stekkerauto. Een jaar na de lancering was het verhaal al voorbij en werd Fisker overgenomen door het Chinese Wanxiang. Sindsdien heet de auto Karma Revero.

Eindelijk elektrisch

In de lente van 2021 kiest Karma eindelijk voor de aandrijflijn die de Revero van in het begin had moeten hebben: hij gaat volledig elektrisch. De klant krijgt de keuze tussen een accu van 75 kWh of een van 100 kWh. Het rijbereik volgens de Chinese homologatiecyclus: respectievelijk 322 en 483 kilometer. Op WLTP wordt dat dan ongetwijfeld een procent of 30 minder. Later komt nog een versie met een nog grotere accu en een bereik van 644 kilometer. De snelste versie sprint van nul naar 100 km/u in iets meer dan 4 seconden en snelladen kan aan vermogens van tot 150 kW. De interne lader voor thuis stekkeren ‘trekt’ tot 11 kW, genoeg om op een nachtje de batterij helemaal vol te duwen.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Karma Automotive.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km