Klaar voor elektrisch rijden? Er bestaan apps om dat te checken!

VROOM.be testte de ‘Electric Ready’ app van Mercedes-Benz en koos voor een week virtueel rijden met de elektrische EQV.  

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 20 januari 2023
  • Elektrisch
  • 1.834 weergaven

Excuses om niet over te schakelen naar elektrisch rijden zijn er genoeg: het rijbereik is te beperkt, je kan thuis niet opladen er is te weinig openbare laadinfrastructuur, … noem maar op. Maar hoe terecht zijn die uitvluchten in de praktijk? Om daar een antwoord op te bieden, kan je via apps testen of je klaar bent voor de elektrische toekomst of bekijken wat er nodig is om dat wel te zijn. Hoe werkt dat in de praktijk?

Virtuele test in echte omstandigheden

Tracking en tracing van chauffeurs om te analyseren of ze kunnen overschakelen naar elektrisch rijden, het is al langer ingeburgerd bij het beheer van bedrijfswagenvloten. Maar de systemen die daarvoor gebruikt worden, zijn meestal betalend. Gelukkig zijn er autobouwers die een gratis eigen app ontwikkelden om precies hetzelfde te doen. De Fiat GOe Live app of de GO4xe Live versie van Jeep bijvoorbeeld, waarmee je je verplaatsingspatroon kan simuleren.



Wij gingen voor een test met de ‘Electric Ready’ app van Mercedes-Benz, die je verplaatsingen registreert en vertaalt naar een elektrisch model naar keuze. De set-up is eenvoudig: download de app, vul een paar parameters in en geef de app toegang tot je smartphone. En dan komt het leukste gedeelte: een nieuwe auto kiezen! Virtueel dan toch… We scrollen voorbij een reeks elektrische modellen en plug-in hybrides van het merk met de ster, want dat laatste is ook een optie, en gaan voor de EQV 300. De luxueuze minibus op basis van de V-Klasse beschikt over een batterijcapaciteit van 100 kWh, goed voor een rijbereik van 356 km volgens de WLTP-cyclus.

Rijden maar!

En verder? Gewoon rijden en vergeten! De wekelijkse boodschappen, de kinderen afzetten bij de voetbaltraining, ritten naar afspraken en het dagelijkse woon-werkverkeer… we malen gewoon onze kilometers zoals anders, met onze dagdagelijkse auto. Business as usual. Om te zien hoe die verplaatsingen zouden verlopen met de EQV, houden we af en toe de app in het oog. Hoeveel we verbruiken, het resterende rijbereik, waar we kunnen laden… wat we bij een echte test op de boordcomputer van de EQV zouden zien, zien we nu in de app. Ben je zelf wat minder ‘hands on’? Geen probleem, want elke ochtend krijg je aan het ontbijt een bericht om je vorige dag aan het stuur te overlopen.


De eerste paar dagen geraakt de batterij van ‘onze’ EQV niet leeg, maar aan het einde van dag 3 krijgen we de melding dat we hem best opladen. Via de app kiezen we een laadpaal in de buurt en starten het opladen virtueel, om de ochtend nadien wakker te worden met een volledig opgeladen EQV. Tijdens een langere rit kiezen we een snellader tijdens een plaspauze en blijven we wat langer hangen voor een koffie in het tankstation. Want ook bij virtueel elektrisch rijden denk je best wat vooruit. 

Klaar of niet? 

De app volgt ons gedurende 7 dagen, met aan het einde van de week een handig overzicht met de statistieken van onze virtuele verplaatsingen. Wat blijkt? Als we in de realiteit met een EQV gereden zouden hebben, zouden we zonder problemen overal geraakt zijn. Maar dat wisten we natuurlijk al. De app is dan ook vooral ontwikkeld voor mensen met weinig of geen ervaring met elektrische auto’s, om op die manier te wennen aan het concept van elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken, zoals laden en of het rijbereik al dan niet toereikend is. En vooral ook om te zien of nu al overschakelen naar elektrisch echt een optie is. 


Je kan de test trouwens op elk moment herbeginnen met een auto die misschien beter bij je verplaatsingspatroon past of na 7 dagen opnieuw een testweek inlassen met andere trajecten of met een aangepast gedrag. Benieuwd? Doe dan zelf de test!

Volgende stap? Een test in de realiteit.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Mercedes? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
En de duurste nieuw geveilde auto is…

En de duurste nieuw geveilde auto is…

Een exclusieve Française die maar liefst € 9.792.500 opbracht!

Caterham: twee nieuwe nostalgische modellen

Caterham: twee nieuwe nostalgische modellen

De Super Seven 600 en Super Seven 2000 maakten hun Europese debuut op Rétromobile in Parijs.

Lamborghini Invencible en Autentica, de allerlaatsten…

Lamborghini Invencible en Autentica, de allerlaatsten…

De unieke coupé en cabrio zullen de laatste Lamborghini-modellen zijn met een puur atmosferische V12.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km