Klassieke wagens produceren veel meer afval dan elektrische voertuigen

Een nieuwe studie haalt een hardnekkige mythe over elektrische auto’s onderuit.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 02 maart 2021
  • Elektrisch

Tegenstanders van elektrische auto’s verwijzen vaak naar de recycleerbaarheid van hun batterijen om twijfel te zaaien over hun ecologische merites in vergelijking met klassieke modellen met een verbrandingsmotor. Maar eigenlijk is dat argument nog maar nauwelijks wetenschappelijk onderzocht. De NGO Transport & Environment (T&E), die studies uitvoert naar de milieu-impact van diverse transportvormen en aandrijflijnen, heeft die taak nu op zich genomen. Wat blijkt? Na recyclage gaat van de batterij van een gemiddelde EV (aan het einde van zijn levenscyclus) gaat zo’n 30 kilo grondstoffen verloren. Een peulenschil op het totaalgewicht van zo’n accu, die rond de 500 kilo kan wegen. Een auto met een verbrandingsmotor verbrandt tijdens zijn levenscyclus echter zo’n 17.000 liter olie. Volgens T&E betekent dit dat het verbruik van grondstoffen door een fossiele wagen op die manier een 300 keer zwaardere milieu-impact heeft dan de productie en recyclage van een batterij voor een EV.

Dubbele standaard

Lucien Mathieu, die de studie voor T&E heeft geschreven, windt zich op over wat hij een “dubbele standaard” noemt: vaak worden elektrische voertuigen met de vinger gewezen om de milieu-impact van het ontginnen van lithium, kobalt en nikkel voor de productie van hun batterijen. Maar volgens Mathieu hebben critici vaak een blinde vlek in hun discours over het winnen van aardolie. “Op het vlak van grondstoffen is er geen twijfel mogelijk. […] De gemiddelde auto met verbrandingsmotor verbrandt tijdens zijn leven het equivalent van een stapel olievaten zo hoog als een gebouw van 25 verdiepingen. Na de recyclage van de materialen in een batterij [nvdr: van een elektrische wagen) gaat zo’n 30 kilo metaal verloren, ruwweg ter grootte van een voetbal”. Bovendien, zo meent T&E, zal tegen 2035 een vijfde van alle lithium en nikkel in alle nieuwe batterijen uit recyclage komen. Voor kobalt zou het zelfs om 65 procent gaan. Dat komt enerzijds omdat de recyclage- en productietechnieken verbeteren en anderzijds omdat die grondstoffen steeds minder nodig zullen zijn in de batterijen van de toekomst.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Volkswagen AG. Source ©: Transport&Environment.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km