Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Tegenstanders van elektrische auto’s verwijzen vaak naar de recycleerbaarheid van hun batterijen om twijfel te zaaien over hun ecologische merites in vergelijking met klassieke modellen met een verbrandingsmotor. Maar eigenlijk is dat argument nog maar nauwelijks wetenschappelijk onderzocht. De NGO Transport & Environment (T&E), die studies uitvoert naar de milieu-impact van diverse transportvormen en aandrijflijnen, heeft die taak nu op zich genomen. Wat blijkt? Na recyclage gaat van de batterij van een gemiddelde EV (aan het einde van zijn levenscyclus) gaat zo’n 30 kilo grondstoffen verloren. Een peulenschil op het totaalgewicht van zo’n accu, die rond de 500 kilo kan wegen. Een auto met een verbrandingsmotor verbrandt tijdens zijn levenscyclus echter zo’n 17.000 liter olie. Volgens T&E betekent dit dat het verbruik van grondstoffen door een fossiele wagen op die manier een 300 keer zwaardere milieu-impact heeft dan de productie en recyclage van een batterij voor een EV.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.