Kodak ziet brood in EV-batterijen

De maker van films en chemicaliën investeert in een bedrijf dat een ‘super cell’ batterij ontwikkelt voor elektrische auto’s en brengt ook zijn expertise in materialen mee.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 25 augustus 2022
  • Sector

Bic, Kleenex, Kodak, … als een merknaam synoniem wordt met een product, dan weet je hoe populair het is. Maar het maakt het voor die bedrijven ook moeilijk om zich heruit te vinden wanneer de populariteit van hun product daalt. Kijk maar naar Kodak, dat van oorsprong gespecialiseerd is in films, printers en fotoapparaten, waarvan de populariteit al jaren achteruit gaat, net als de financiële resultaten. Het Amerikaanse bedrijf richt zijn pijlen nu op de batterij-industrie om zijn toekomst veilig te stellen

80 miljoen m² capaciteit

Eastman Kodak neemt een minderheidsbelang in Wildcat Discovery Technologies, dat onderzoek doet naar de productie van efficiënte batterijen voor elektrische wagens. Zo werkt het aan een ‘super cell’ batterij die een 90% hogere energiedensiteit belooft dan bestaande oplossingen. En een hogere energiedensiteit betekent kleinere en lichtere batterijen die het rijbereik ten goede komen.

Samen met de investering stelt Kodak ook zijn kennis op het vlak van filmcoating-technologie ter beschikking die Wildcat kan gebruiken bij de ontwikkeling van de batterijen. Dat moet de ontwikkeling versnellen en de veiligheid en betrouwbaarheid van de oplossingen garanderen. Wildcat wil zijn batterijtechnologie binnen de twee jaar op de markt hebben en zo een graantje meepikken van de groeiende markt van batterijen voor elektrische auto’s. Kodak investeerde de afgelopen jaren al in gelijkaardige processen en materialen voor verschillende klanten en wil tegen 2023 een productiecapaciteit hebben van 80 miljoen vierkante meter coating voor kathodes en anodes voor batterijen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Kodak / Wildcat Discovery Technologies.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km