Ford
In de aanloop naar een volledige elektrificatie tegen 2030 is Ford bezig om zijn operaties in Europa te herzien. In de marge van het Salon van Brussel spraken we met Jon Williams, General Manager van Ford Blue Europe.
De maker van films en chemicaliën investeert in een bedrijf dat een ‘super cell’ batterij ontwikkelt voor elektrische auto’s en brengt ook zijn expertise in materialen mee.
Bic, Kleenex, Kodak, … als een merknaam synoniem wordt met een product, dan weet je hoe populair het is. Maar het maakt het voor die bedrijven ook moeilijk om zich heruit te vinden wanneer de populariteit van hun product daalt. Kijk maar naar Kodak, dat van oorsprong gespecialiseerd is in films, printers en fotoapparaten, waarvan de populariteit al jaren achteruit gaat, net als de financiële resultaten. Het Amerikaanse bedrijf richt zijn pijlen nu op de batterij-industrie om zijn toekomst veilig te stellen
Eastman Kodak neemt een minderheidsbelang in Wildcat Discovery Technologies, dat onderzoek doet naar de productie van efficiënte batterijen voor elektrische wagens. Zo werkt het aan een ‘super cell’ batterij die een 90% hogere energiedensiteit belooft dan bestaande oplossingen. En een hogere energiedensiteit betekent kleinere en lichtere batterijen die het rijbereik ten goede komen.
Samen met de investering stelt Kodak ook zijn kennis op het vlak van filmcoating-technologie ter beschikking die Wildcat kan gebruiken bij de ontwikkeling van de batterijen. Dat moet de ontwikkeling versnellen en de veiligheid en betrouwbaarheid van de oplossingen garanderen. Wildcat wil zijn batterijtechnologie binnen de twee jaar op de markt hebben en zo een graantje meepikken van de groeiende markt van batterijen voor elektrische auto’s. Kodak investeerde de afgelopen jaren al in gelijkaardige processen en materialen voor verschillende klanten en wil tegen 2023 een productiecapaciteit hebben van 80 miljoen vierkante meter coating voor kathodes en anodes voor batterijen.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
In de aanloop naar een volledige elektrificatie tegen 2030 is Ford bezig om zijn operaties in Europa te herzien. In de marge van het Salon van Brussel spraken we met Jon Williams, General Manager van Ford Blue Europe.
Het is niet makkelijk om slechts 5 exemplaren te kiezen uit de vele concept cars die het merk al heeft voorgesteld. Maar deze exemplaren onderscheiden zich elk op hun eigen manier van de rest.
Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.
Die offroader moet een uitdager worden voor de toekomstige elektrische versies van de Mercedes G-Klasse en de Land Rover Defender.