Waarom dit een van de belangrijkste auto’s ooit is…

Vandaag is Lancia zo goed als verdwenen, maar het heeft ooit een enorme bijdrage geleverd aan de moderne automobiel. Vanaf 1922 bracht het merk een revolutie teweeg, met een model dat alle toekomstige auto’s zou beïnvloeden…





  • Piette François
  • 28 november 2017

Vincenzo Lancia heeft een opmerkelijk visionaire geest en een verbluffende creativiteit. De liefhebber van techniek let op de kleinste details en is steeds op zoek naar nieuwe oplossingen. Wanneer hij nadenkt over een nieuw model eens de Eerste Wereldoorlog achter de rug is, laat hij een patent registreren voor deze toekomstige auto: voor hem is het traditionele gescheiden chassis gedoemd om te verdwijnen.

Buitengewone basis

Terwijl alle auto’s van het begin van de twintigste eeuw op een traditioneel ladder- of kruisvormig chassis rusten, ontwikkelt Lancia een zelfdragende structuur. De overbrengingsarm loopt niet langer onder de auto door maar gaat er doorheen, via een transmissietunnel. Op die manier kan hij de auto verlagen, met de nodige voordelen voor de prestaties en het rijgedrag die je daarbij mag verwachten. De Lambda, die in 1922 wordt voorgesteld, rust dus op een platform met een ontwerp dat vergelijkbaar is met dat van hedendaagse achterwielaandrijvers.

Het zelfdragende koetswerk is niet het enige innovatieve element van de Lambda, want Vincenzo Lancia ontwikkelt ook een onafhankelijke voorwielophanging. Destijds bestonden de wieltreinen van auto’s namelijk uit starre assen, zowel voor- als achteraan. Onder de motorkap bedachten de ingenieurs van zijn bedrijf een nieuwe motor, met vier cilinders in een V-opstelling. Deze motor evolueerde doorheen de tijd en groeide geleidelijk van 2,1 liter en 49 pk naar 2,6 liter en 69 pk.

Mooi succes

Ondanks een hoge verkoopprijs vindt het model al snel zijn publiek: op 8 jaar tijd worden er 13.000 exemplaren van verkocht. In de autosport boekt het model het nodige succes dankzij zijn uitstekende wegligging. En de rijke klanten genieten van het superieure comfort van deze revolutionaire berline. De auto wordt ook op een minder leuke manier beroemd omdat hij is gebruikt door de moordenaars van Giacomo Matteotti, een afgevaardigde van de Italiaanse socialisten, die in de zomer van 1924 werd ontvoerd en vermoord. Deze liquidatie door de fascistische beweging brengt Benito Mussolini nog sterker in het zadel.

Vandaag

De Lancia Lambda wordt sterk gezocht door liefhebbers van vooroorlogse auto’s, maar is vandaag veel minder courant dan destijds. Als je hem vandaag nog ziet, is het doorgaans met een torpedokoetswerk, een cabrio met vier deuren en vier plaatsen. Je zal er een moeten gaan zoeken in internationale zoekertjes of onder de loten van grote veilinghuizen om er een te vinden. Reken op minstens 120.000 euro voor een eerlijk exemplaar.





Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km