Luxe voor een prikje: Citroën XM V6, prestige voor minder dan 5.000 euro

In de jaren ’90 was de XM V6 het Franse vlaggenschip bij uitstek. Spitstechnologie, een krachtige motor en overal bijzondere details. Vandaag koop je dit pakket voor een paar duizend euro. Een goede reden om ervoor te gaan?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 november 2020
  • Divers

Luxe voor een prikje: Citroën XM V6, prestige voor minder dan 5.000 euro

In 1989 werd de XM onthuld als opvolger van de CX. Het model verraste met zijn originele design van Bertone, zijn hydractieve ophanging, zijn volledige uitrusting (elektrische stoelen, buitenspiegels en ruiten) en, vooral, het feit dat je naast de klassieke viercilinders ook een V6 kon bestellen. Sinds de Traction was er geen Citroën met een zescilinder meer geweest. Deze motor kwam eerste op de markt in een versie van 3 liter met 170 pk, maar later kreeg hij 24 kleppen en 200 pk waardoor hij een top van 235 km/u kon beloven.

Luxe voor een prikje: Citroën XM V6, prestige voor minder dan 5.000 euro

In 1991 kreeg de XM een breakversie (beschikbaar met de ‘kleine’ V6) en drie jaar later kwam er een facelift, waarbij de oude V6 PRV werd ingeruild voor een zescilinder. Dat was nog steeds een drieliter, maar hij ontwikkelde 194 pk. Deze V6 was veel beter ontwikkeld (met een blokhoek van 60 graden) en was soepeler, betrouwbaarder en, vooral, zuiniger dan zijn voorganger. In 2000 ging de XM op pensioen…

Luxe voor een prikje: Citroën XM V6, prestige voor minder dan 5.000 euro

Voor je in de verleiding komt, moet je het volgende weten:

  • Vermijd de vroege exemplaren (voor 1991), die kampten met problemen aan de ontsteking en de ophanging.
  • De V6 PRV had ook de nodige betrouwbaarheidsproblemen en was bij het gebruik ook veel minder fijn dan de V6 ES9J4.
  • De V6 ES9J4 die de laatste XM’s aandreef was veel zachter… maar is veel minder te vinden.
  • De ophanging vraagt zeer regelmatig onderhoud door een specialisten. Controleer vooral de staat van de sferen.
  • De bouw- en assemblagekwaliteit zijn uitstekend.
  • Het comfort en rijgedrag zijn het merklogo waardig: vorstelijk. De prestaties staan daarentegen niet op het niveau van de Duitse rivalen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km