Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: bliksemstart

AMG onthult zijn eerste plug-inhybride, die het logo “E Performance” mag inwijden. De AMG GT wordt zo meteen het krachtigste productiemodel ooit van de tovenaars uit Affalterbach.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 september 2021
  • Lancering
  • 2.320 weergaven

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: bliksemstart

Nadat de sportieve tak van Mercedes eerst geleidelijk aan in de meer compacte modellen zijn ‘dikke’ motoren heeft ingeruild voor kleinere, drukgevoede krachtbronnen richt AMG zich nu op plug-inhybride techniek om zijn topmodellen aan te drijven. Zo is de mooie GT er voortaan als 63 S E Performance.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: bliksemstart

1.470 Nm

De combinatie van de 4.0-V8 biturbo van 639 pk voorin met een elektromotor van 150 kW (204 pk) in de achteras leidt zo tot een indrukwekkend systeemvermogen van 620 kW (843 pk) en een koppel van tot 1.470 Nm. Het krachtigste productiemodel uit de geschiedenis van het huis uit Affalterbach kan zo op zijn zachtst gezegd indrukwekkende prestaties voorleggen, voor wie daar nog aan zou twijfelen.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: bliksemstart

De traditionele sprint van 0 naar 100 km/u is in 2,9 seconden voorbij en de grens van de 200 km/h haalt hij na minder dan 10 seconden. De topsnelheid ligt op 316 km/u.

“Kleine batterij”

Het formaat van de accu van deze sportieve plug-inhybride is minder indrukwekkend. Ze neemt genoegen met 6,1 kWh, maar onderscheidt zich wel door een laag gewicht (89 kilo) als gevolg van een grote energiedichtheid (1,7 kWh/kilo). Ook de koeling zou bijzonder efficiënt zijn: elk van de 560 cellen wordt apart gekoeld in plaats van de hele module in één stuk. Bovendien kan deze batterij tot 10 seconden lang een piekvermogen van 150 kW (continu vermogen van 70 kW) ontplooien.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: bliksemstart

196 g/km

AMG geeft aan dat deze kleine batterij in de eerste plaats is ontwikkeld om snel energie te kunnen afgeven en opnemen en dus niet om een zo groot mogelijk elektrisch bereik mogelijk te maken. Het rijbereik in de puur elektrische modus van deze AMG GT 63 S E Performance beperkt zich zo tot slechts 12 kilometer…

Dat betekent dat de gehomologeerde CO2-uitstoot nog hoog blijft. Toch helpt de hybridisering om onder de grens van de 200 g/km te duiken (196 g CO2/km).

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: bliksemstart

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km