Mercedes-Benz is klaar om over minder dan tien jaar geheel elektrisch te gaan

Mercedes werkt aan drie nieuwe elektrische architecturen. Het merk met de ster zal daardoor tegen het eind van dit decennium klaar zijn om de verbrandingsmotor volledig te schrappen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 juli 2021
  • Sector

Mercedes-Benz is klaar om over minder dan tien jaar geheel elektrisch te gaan

De recente aankondiging van de Europese Commissie dat ze de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor wil verbieden tegen 2035 baart Mercedes geen zorgen. De constructeur had namelijk eerder zijn plan “EV First” (elektrische auto’s eerst) aangekondigd en schakelt nu een versnelling hoger met de strategie “EV Only” (enkel nog elektrisch). “De omschakeling naar het elektrische rijden gaat sneller – vooral in het luxesegment waar Mercedes-Benz actief is. Het kantelpunt komt dichterbij en wij zullen tegen het eind van het decennium klaar zijn wanneer markten overstappen naar puur elektrische aandrijving”, zo verklaarde onlangs Ola Källenius, CEO van Daimler AG en Mercedes-Benz AG.

Weet trouwens dat de investeringen in verbrandingsmotoren en plug-inhybride technologie tussen 2019 en 2026 met 80 procent zullen krimpen bij Mercedes-Benz.

Drie architecturen

Vanaf 2025 zullen alle architecturen voor nieuwe wagens die Mercedes lanceert puur elektrisch zijn. Er zijn drie elektrische architecturen (AE) gepland:

  • MB. AE voor alle middelgrote tot grote personenwagens.
  • AMG. AE voor “performante” modellen.
  • VAN. AE voor elektrische busjes en lichte vrachtvoertuigen.

Acht gigafactories

Om al die EV’s aan te drijven plant Mercedes-Benz een batterijproductiecapaciteit van meer dan 200 gigawattuur. De constructeur meldt acht ‘gigafactories’  te ontwikkelen voor de productie van batterijcellen en negen fabrieken waar batterijen zullen worden gebouwd.

Mercedes-Benz is klaar om over minder dan tien jaar geheel elektrisch te gaan

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km