Mercedes-Benz is klaar om over minder dan tien jaar geheel elektrisch te gaan

Mercedes werkt aan drie nieuwe elektrische architecturen. Het merk met de ster zal daardoor tegen het eind van dit decennium klaar zijn om de verbrandingsmotor volledig te schrappen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 juli 2021
  • Sector

Mercedes-Benz is klaar om over minder dan tien jaar geheel elektrisch te gaan

De recente aankondiging van de Europese Commissie dat ze de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor wil verbieden tegen 2035 baart Mercedes geen zorgen. De constructeur had namelijk eerder zijn plan “EV First” (elektrische auto’s eerst) aangekondigd en schakelt nu een versnelling hoger met de strategie “EV Only” (enkel nog elektrisch). “De omschakeling naar het elektrische rijden gaat sneller – vooral in het luxesegment waar Mercedes-Benz actief is. Het kantelpunt komt dichterbij en wij zullen tegen het eind van het decennium klaar zijn wanneer markten overstappen naar puur elektrische aandrijving”, zo verklaarde onlangs Ola Källenius, CEO van Daimler AG en Mercedes-Benz AG.

Weet trouwens dat de investeringen in verbrandingsmotoren en plug-inhybride technologie tussen 2019 en 2026 met 80 procent zullen krimpen bij Mercedes-Benz.

Drie architecturen

Vanaf 2025 zullen alle architecturen voor nieuwe wagens die Mercedes lanceert puur elektrisch zijn. Er zijn drie elektrische architecturen (AE) gepland:

  • MB. AE voor alle middelgrote tot grote personenwagens.
  • AMG. AE voor “performante” modellen.
  • VAN. AE voor elektrische busjes en lichte vrachtvoertuigen.

Acht gigafactories

Om al die EV’s aan te drijven plant Mercedes-Benz een batterijproductiecapaciteit van meer dan 200 gigawattuur. De constructeur meldt acht ‘gigafactories’  te ontwikkelen voor de productie van batterijcellen en negen fabrieken waar batterijen zullen worden gebouwd.

Mercedes-Benz is klaar om over minder dan tien jaar geheel elektrisch te gaan

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km