Mercedes G-Klasse: facelift in afwachting van de elektrische versie

De verbrandingsmotoren van de nieuwe G-Klasse krijgen subtiele verbeteringen in afwachting van de volledig elektrische EQG.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 26 maart 2024
  • Lancering

De 'tweede' generatie Mercedes G-Klasse werd in 2018 gelanceerd en krijgt vandaag een kleine facelift. Inderdaad, hoewel de Geländewagen reeds in 1979 op de markt kwam, is dit nog maar zijn tweede volwaardige generatie. En hoewel de verschillen maar moeilijk te zien zijn, heeft het model wel degelijk een facelift gekregen...

Meest aerodynamische Mercedes G-Klasse ooit

Aan de buitenkant, naast een nieuwe grille met vier lamellen in plaats van drie, krijgt de voorbumper een iets ronder design en lichtjes hertekende luchthappers. De A-stijlen en het dak zijn dan weer aangepast om het geluidscomfort aan boord te verbeteren, net als de... stroomlijn van het model! Hoewel het nog steeds een zeecontainer is, is modeljaar 2024 wel de meest gladde G-Klasse tot nu toe. Al is 'gestroomlijnd' misschien nog wel een stap te ver...



'Transparante' motorkap

Aan boord zijn de evoluties nog subtieler dan aan de buitenkant, met uitzondering van het stuurwiel, dat wel volledig nieuw is. Nog een verbetering: het dubbele schermpaneel van 12,3 inch draait nu op de nieuwste generatie van het MBUX-infotainmentsysteem van Mercedes, en krijgt nu ook een Offroad Cockpit. Zoals zijn naam aangeeft, maakt die laatste het nog gemakkelijker om buiten de gebaande paden te treden, met zelfs een 'transparante motorkap' waarmee je kan zien wat er onder de voorzijde van de wagen ligt van obstakels!

Nog meer op zijn gemak in het terrein

Mercedes herinnert ons er met deze facelift nog eens aan hoe indrukwekkend de G-Klasse is in het terrein. De Duitse terreinwagen staat nog steeds op een ladderchassis, met drie vergrendelbare differentiëlen en een korte overbrenging, een bodemvrijheid van 24 cm en aan- en afloophoeken van respectievelijk 31° en 30°. Je kan zelfs door 70 cm diepe plassen waden. Een kleine nieuwigheid op dit vlak is dat de facelift voortaan standaard is uitgerust met adaptieve dempers, en dat op alle motorisaties van de G-Klasse.



Geëlektrificeerde motoren, binnenkort elektrisch

Onder de motorkap is het grote verschil dat er nu een milde hybridisering aanwezig is op alle drie de verbrandingsmotoren van de G-Klasse. Op diesel ontwikkelt de zes-in-lijn van de G 450 d voortaan 270 kW (367 pk) en 750 Nm aan koppel. De G 500 op benzine ruilt zijn V8 in voor een 3 liter-zescilinder met turbo, die met 330 kW (449 pk) en 560 Nm echter niets tekort komt. Tenslotte behoudt de Mercedes-AMG G 63 wel nog zijn 4-liter biturbo-V8 van 430 kW (585 pk) en 850 Nm koppel!



Al deze motorisaties worden standaard gekoppeld aan een 9-trapsautomaat en kunnen, dankzij hun milde hybridisering, genieten van een boost van 15 kW (20 pk) en 200 Nm gedurende 10 seconden. Het resultaat is dat de AMG G 63 nog maar 4,3 seconden nodig heeft om 100 km/u te bereiken, terwijl zijn topsnelheid 240 km/u bedraagt als je hem uitrust met het AMG Performance Pack. Het is ook de enige variant van de Duitse terreinwagen die kan genieten van de optionele hydraulische ophanging die het overhellen in de bochten kan tegengaan, met ook een beter comfort in een rechte lijn en betere terreincapaciteiten. Maar dit is nog niet alles, want Mercedes zegt ook dat "de eerste volledig elektrische variant van de G-Klasse later het modelgamma komt aanvullen". Wordt vervolgd...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km