Northvolt maakt eerste batterij uit gerecycleerde grondstoffen

De Zweedse batterijgigant beweert er als eerste in te zijn geslaagd om een batterijcel te maken waarvan alle nikkel, mangaan en kobalt is gerecycleerd: een belangrijke stap om elektrische voertuigen nog ecologischer te maken.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 16 november 2021
  • Elektrisch

Voor wie nog niet van Northvolt had gehoord: dat is een Zweedse start-up die batterijen voor elektrische voertuigen wil gaan bouwen op Europees grondgebied. Het bedrijf, dat contracten heeft met meerdere autoconstructeurs waaronder Volkswagen en Volvo, heeft nu net een grote vooruitgang aangekondigd in de productie van EV-batterijen: het is erin geslaagd om batterijcellen te produceren waarvan de duurste elementen – nikkel, mangaan en kobalt – volledig zijn gerecupereerd uit oude accu’s.

Het gaat om een eerste succesvolle poging in quasi-laboratoriumomstandigheden, maar Northvolt ziet de dingen groots: in 2023 wil het een recyclagefabriek in gebruik nemen die 125.000 ton aan afgedankte EV-batterijen per jaar gaat recycleren om er nieuwe cellen mee te produceren. De productiecapaciteit moet op zo’n 30 GWh per jaar uitkomen, wat neerkomt op ruwweg 380.000 exemplaren van bijvoorbeeld de Volvo C40 Recharge met de grootste accu die je kan bestellen, namelijk die van 78 kWh. Tegen 2030 moeten de batterijcellen die Northvolt produceert voor minstens 50 procent bestaan uit gerecycleerde materialen.

De aankondiging van Northvolt is belangrijk nieuws omdat daarmee een argument wordt ontkracht dat vaak tegen EV’s wordt gebruikt: dat hun batterijen veel kostbare grondstoffen vergen die bovendien niet altijd onder even arbeidsvriendelijke omstandigheden worden gewonnen. Maar los van de ethische bezwaren ontstaat ook stilaan schaarste aan deze materialen door de enorme vraag naar lithium-ionbatterijen. Recyclage kan de grondstofprijzen helpen verlagen en zo EV’s betaalbaarder maken.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Northvolt.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km