Europa wil tegen 2025 zelfvoorzienend zijn in batterijen

Over vijf jaar wil de EU niet langer afhankelijk zijn van Aziatische batterijleveranciers.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 26 november 2020
  • Elektrisch

Europa heeft forse ambities voor de elektrificatie van zijn wagenpark en stimuleert zijn plaatselijke autobouwers om zoveel mogelijk te kiezen voor EV’s. Alleen is het een pijnlijke vaststelling dat de overgrote meerderheid van de batterijcellen voor die elektrische en plug-inhybride auto’s uit China komen. Niet verwonderlijk als je weet dat 80 procent van de wereldwijde productiecapaciteit van lithium-ionbatterijen vandaag in China zit.

Daar moet van de EU verandering in komen, en wel bijzonder snel, zo verklaarde de EU tijdens haar Virtual European Conference on Batteries. In haar relanceplan voor na de coronacrisis voorziet Europa onder meer forse subsidies voor batterijfabrieken op eigen grondgebied. Om de kritiek tegen te gaan rond de ecologische voetafdruk van de productie van batterijen, zullen deze subsidies wel worden gekoppeld aan de eis dat deze accu’s koolstofneutraal worden geproduceerd.

Gigafactory

Tegen 2025 wil Europa 6 miljoen batterijen per jaar produceren op eigen grondgebied. De grootste spelers worden volgens de EU het Zweedse Northvolt, met fabrieken in Zweden en Duitsland, het Chinese CATL, met een fabriek in Duitsland, en het Koreaanse SK Innovation, dat in Hongarije cellen gaat bouwen.

In haar lijstje vergeet de EU wel de nieuwe batterijfabriek van Tesla in Berlijn te vermelden. Met een jaarlijkse productiecapaciteit van 250 GWh evenaart die fabriek ruwweg de productiecapaciteit van alle huidige batterijfabrieken ter wereld bij elkaar opgeteld. Deze ‘Gigafactory’ zal echter niet volstaan om van Europa plots wereldleider te maken, want Tesla bouwt vergelijkbare batterijfabrieken in Texas (Verenigde Staten) en China.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km