Nürburgring: Porsche breekt het record van Tesla

Dankzij zijn nieuwe ‘Performance’ kit heeft de Porsche Taycan de titel van snelste elektrische productiewagen heroverd die de Tesla Model S Plaid hem onlangs afpakte.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 augustus 2022
  • Elektrisch

Even terugblikken: in september stuurde Tesla een video de wereld in waarin zijn Model S Plaid het record verslaat op de beroemde Nürburgring dat eerder gevestigd werd door de Porsche Taycan Turbo S. Met een tijd van 7:35:579 voor een ronde op het 20,8 km lange circuit (7:30:909 in de oude, 20,6 km lange configuratie) deed de Amerikaanse berline bijna 12 seconden van de tijd die de Duitse auto in 2019 neerzette (7:42s voor de 20,6 km) tijdens zijn promotour.

Porsche dient Tesla nu van weerwoord en beweert de 20,8 km van de 'Groene Hel' afgelegd te hebben in 7:33:3; of nog eens 2 seconden sneller dan de Model S Plaid.

Tequipment

Om dit te bereiken werd de Taycan Turbo S, bestuurd door Porsche ontwikkelingsrijder Lars Kern, uitgerust met de nieuwe Performance Tequipment kit, die momenteel enkel in Duitsland verkrijgbaar is voor € 13.377. Het pakket omvat een update van de 4D chassisbesturingssoftware van de Taycan, zodat die perfect samenwerkt met de 21 duim grote Pirelli P Zero Corsa sportbanden (met een raceprofiel, maar nog steeds straatlegaal) die ook bij de kit geleverd worden.

Gecertificeerd record

TÜV Rheinland verifieerde dat het inderdaad om een standaard Taycan Turbo S ging, om de tijd in de categorie 'elektrische productiemodel' te valideren in aanwezigheid van een notaris. Ter herinnering: in de Turbo S versie beschikt de Duitse bolide over 625 pk, met een vermogenspiek die tijdelijk wordt opgevoerd tot 761 pk bij het gebruik van de Launch Control.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Porsche Taycan? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche Taycan-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DB12: Super Tourer, maar geen V12 meer

Aston Martin DB12: Super Tourer, maar geen V12 meer

Aston Martins nieuwste telg in de DB-bloedlijn wil verder gaan dan de huidige grenzen van het Grand Tourisme en nieuwe maatstaven creëren. Maar dat doet hij zonder V12...

Ford Kuga Graphite Tech Edition: de looks én de technologie

Ford Kuga Graphite Tech Edition: de looks én de technologie

Ford brengt zijn populaire SUV Kuga uit in een nieuwe speciale reeks Graphite Tech Edition. Een uitrustingsniveau dat ook als hybride en plug-inhybride wordt aangeboden.

Reportage: 3.000 km met de Mercedes GLC 300 de

Reportage: 3.000 km met de Mercedes GLC 300 de

Diesel voor de lange afstanden en elektrisch voor de dagelijkse ritten: is de plug-in dieselhybride het beste van twee werelden? Je kan er in ieder geval heel ver mee rijden op één tank! Toch als je zijn technologie goed gebruikt...

Vergeten model: Lada 110, met de hulp van... Porsche!

Vergeten model: Lada 110, met de hulp van... Porsche!

Met de 110 is Lada erin geslaagd om de vele kritische stemmen het zwijgen op te leggen. Maar hoe?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km