Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar nu is eindelijk het doek gegaan van Audi’s eerste volledig elektrische SUV, de e-tron. De 408 pk sterke Duitser moet met volle batterij 400 kilometer ver geraken.
De uitgebreide teasercampagne is afgelopen: zo ziet de Audi e-tron er uit in zijn productieversie. De SUV kende nog voor zijn debuut een moeilijke start, met een uitgestelde wereldpremière die verplaatst werd van Brussel naar San Francisco. Maar de productie gebeurt nog steeds in de fabriek in Vorst.
Met de e-tron mikt Audi in de eerste plaats op Tesla, dat met zijn Model X het rijk lang voor zich alleen had. Maar het afgelopen jaar kreeg die het gezelschap van de Jaguar I-Pace, de Mercedes EQC en nu deze e-tron.
Een 95 kWh sterke en 700 kilogram zware lithium-ionbatterij levert de 4,90 meter lange en 1,94 meter brede Audi een WLTP-rijbereik op van 400 kilometer. Twee elektromotoren zorgen voor de aandrijving: een op de vooras en een op de achteras. Samen zijn ze goed voor 300 kW (408 pk) en 660 Nm, waardoor de Audi in minder dan 6 seconden naar 100 km/u rijdt. Zijn topsnelheid is begrensd op 200 km/u.
De batterij opladen gaat via een klassiek stopcontact (2,3 kW, 230 volt), maar uiteraard beter via een laadpunt (11 kW, 400 volt). Dan duurt opladen 8,5 uur. Snelladen tot 150 kW gaat ook – al zijn dergelijke laadpunten nog beperkt – en duurt een half uur.
Binnenin herkennen we het moderne Audi-interieur met touchscreens in plaats van bedieningsknoppen. Navigatie en rijhulp zijn zoveel mogelijk afgestemd op efficiënt rijden. Optioneel kan je kiezen voor camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels op het koetswerk.
De eerste Audi e-tron-modellen worden eind 2018 geleverd, zijn basisprijs bedraagt 82.400 euro.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!