Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

Zoals verwacht krijgen de M3 en M4 allebei het controversiële radiatorrooster van de recente 4-Reeks Coupé. En ze bieden vooral een heel brede keuze: 480 of 510 pk, manuele of automatische versnellingsbak, twee- of vierwielaandrijving,… En er komt later ook nog een M3 break.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 september 2020
  • Lancering
  • 1.432 weergaven

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

De officiële foto’s bevestigen het: bij zijn overstap op het sportieve M-logo meet de BMW 3-Reeks zich het gigantische gapende radiatorrooster aan van de 4-Reeks. Of om het in BMW-taal te zeggen: de M3 en M4 krijgen “grote verticale neusgaten”.

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

Manuele versnellingsbak

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

Technisch gezien krijgen de M3 en M4 de biturbo zes-in-lijn S58 van 3,0 liter uit de recente X3 en X4 M. Hier ontwikkelt hij 480 pk bij 6.250 o/m en 550 Nm aan koppel. Dat maximale koppel is beschikbaar over een heel breed toerenbereik, van 2.650 tot 6.130 o/m. Deze ‘gewone’ M3 en M4 zijn beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak en achterwielaandrijving om puristen aan te spreken.

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

Competition

Er komt echter ook een Competition-afgeleide van de nieuwe M3/M4. Die ontwikkelt een maximumvermogen van 510 pk en ziet zijn koppel pieken bij 650 Nm. Deze versies zijn standaard uitgerust met een achttrapsautomaat.

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden
Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

De M3/M4 sprint naar 100 km/u in 4,2 seconden. De M3/M4 Competition kort die tijd in tot slechts 3,9 seconden.

M xDrive

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

En dat is nog niet alles, want vanaf komende zomer zullen de M3 en M4 Competition ook verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving. Ze krijgen dan de M xDrive-technologie die we al kennen van de jongste generatie van de M5, die de keuze laat uit drie manieren van werken: vierwielaandrijving, Sport-vierwielaandrijving en tweewielaandrijving, waarmee hij een pure achterwieltrekker wordt.

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

M Race Track

Verder staat in de catalogus het pack M Race Track, dat het gewicht van de sportwagens met 25 kilo verlaagt door intensief in te zetten op koolstofvezel: koolstofkeramische M-remschijven, specifieke M-velgen en M-kuipstoeltjes. Ter info: de ‘gewone’ M3 gooit 1.780 kilo in de weegschaal, de coupé M 1.775 kilo.

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden
BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de EQT, zijn ‘Marco Polo’-module en de camperversie!

Dit is de EQT, zijn ‘Marco Polo’-module en de camperversie!

Met zijn elektrische bestelwagen wil Mercedes iedereen bedienen, van de kleinste tot de grootste avonturier.

Lexus Electrified Sport: elektrisch, met ‘solid state’ en handgeschakeld?

Lexus Electrified Sport: elektrisch, met ‘solid state’ en handgeschakeld?

Het premium-merk van de Toyota-groep wil met zijn elektrische modellen inzetten op rijplezier, en haalt daarvoor alles uit de kast.

Toyota: twee nieuwe C-segment SUV’s!

Toyota: twee nieuwe C-segment SUV’s!

Naast de 100% elektrische bZ Compact SUV concept, één van de 6 elektrische bZ-modellen die het merk in 2026 op de markt wil hebben, werkt Toyota ook aan een hybride opvolger voor de C-HR.

Video: de Tesla Semi met 800 km rijbereik is eindelijk geleverd bij Pepsi!

Video: de Tesla Semi met 800 km rijbereik is eindelijk geleverd bij Pepsi!

Het merk maakt van de gelegenheid gebruik om een video vrij te geven van zijn Semi die een volle aanhanger trekt over een traject van 800 km, en dat zonder te moeten opladen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km