
De officiële foto’s bevestigen het: bij zijn
overstap op het sportieve M-logo meet de BMW 3-Reeks zich het gigantische
gapende radiatorrooster aan van de 4-Reeks. Of om het in BMW-taal te zeggen: de
M3 en M4 krijgen “grote verticale neusgaten”.

Manuele versnellingsbak

Technisch gezien krijgen de M3 en M4 de
biturbo zes-in-lijn S58 van 3,0 liter uit de recente X3 en X4 M. Hier ontwikkelt
hij 480 pk bij 6.250 o/m en 550 Nm aan koppel. Dat maximale koppel is
beschikbaar over een heel breed toerenbereik, van 2.650 tot 6.130 o/m. Deze
‘gewone’ M3 en M4 zijn beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak en
achterwielaandrijving om puristen aan te spreken.

Competition
Er komt echter ook een Competition-afgeleide
van de nieuwe M3/M4. Die ontwikkelt een maximumvermogen van 510 pk en ziet zijn
koppel pieken bij 650 Nm. Deze versies zijn standaard uitgerust met een
achttrapsautomaat.
De M3/M4 sprint naar 100 km/u in 4,2 seconden.
De M3/M4 Competition kort die tijd in tot slechts 3,9 seconden.
M xDrive

En dat is nog niet alles, want vanaf komende
zomer zullen de M3 en M4 Competition ook verkrijgbaar zijn met
vierwielaandrijving. Ze krijgen dan de M xDrive-technologie die we al kennen
van de jongste generatie van de M5, die de keuze laat uit drie manieren van
werken: vierwielaandrijving, Sport-vierwielaandrijving en tweewielaandrijving,
waarmee hij een pure achterwieltrekker wordt.

M Race Track
Verder staat in de catalogus het pack M Race
Track, dat het gewicht van de sportwagens met 25 kilo verlaagt door intensief
in te zetten op koolstofvezel: koolstofkeramische M-remschijven, specifieke
M-velgen en M-kuipstoeltjes. Ter info: de ‘gewone’ M3 gooit 1.780 kilo in de
weegschaal, de coupé M 1.775 kilo.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?