Officieel: de BMW Z4 is terug

Het wachten is voorbij: dit is officieel de nieuwe versie van BMW’s roadster, de Z4. Voor hij volledig terugkeert, pakt BMW eerst uit met een aantrekkelijke “First Edition”, in de krachtigste M40i-versie.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 augustus 2018
  • Lancering

BMW koos voor het Californische Pebble Beach om de nieuwe generatie van zijn Z4 voor te stellen, de locatie waar vorig jaar de conceptversie als voorloper werd getoond. Deze nieuwe versie behoudt de klassieke roadster-proporties, met een lange motorkap, plaats voor twee en een korte achterkant. BMW zegt dat de Z4 een optimale gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras heeft. Na een stalen wegklapdak voordien keert de stoffen kap terug.

Gespierde lijnen

Er zijn nog meer grote verschillen met zijn voorganger: de Z4 heeft verticalere lichtblokken en fijn uitlopende achterlichten, zoals op de recente 8-Reeks. De flanken en motorkap krijgen ook gespierdere lijnen. Binnenin baseert ook het dashboard zich op de 8-Reeks, met een “hoekige” virtuele cockpit zonder klassieke tellers, en een head-updisplay.

M140i

Voorlopig laat BMW alleen de Z4 M40i First Edition zien, een beperkte reeks met specifieke oranje koetswerkkleur en zwarte 19-duimsvelgen. Zijn drukgevoede zescilinder-in-lijn produceert 340 pk. Daardoor haalt deze Z4 100 km/u in 4,6 seconden. De M40i krijgt ook een elektronisch gestuurd M Sport-sperdifferentieel, adaptieve dempers en M Sport-remmen.

Lente 2019

Alle specificaties van deze nieuwe BMW Z4 (waaronder de andere motoren) worden pas meegedeeld op de officiële presentatie op 19 september. Begin oktober is hij al te zien op het salon van Parijs. De commerciële carrière van deze Z4, die samen met Toyota werd ontwikkeld (voor de terugkeer van de Supra), begint in de lente van 2019.

BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km