Officieel: dit is de nieuwe BMW 3-Reeks Touring

Vanaf september voegt deze langverwachte break zich toe aan het gamma van de nieuwe BMW 3-Reeks. De Touring wil uiteraard vooral praktisch zijn.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 juni 2019
  • Lancering
  • 2.281 weergaven

Officieel: dit is de nieuwe BMW 3-Reeks Touring

De nieuwe BMW 3-Reeks Touring is gebaseerd op de zevende generatie van de 3-Reeks die we eind vorig jaar leerden kennen. De break is in alle opzichten groter dan het model dat hij vervangt: hij is 7,6 centimeter langer (4,71 meter), 1,6 centimeter breder (1,83 meter) en 0,8 centimeter hoger (1,47 meter). De wielbasis neemt met 4,1 centimeter toe, tot 2,85 meter.

Officieel: dit is de nieuwe BMW 3-Reeks Touring

Iets ruimer

Ondanks de grotere afmetingen is de nieuwe 3-Reeks Touring niet zoveel ruimer dan zijn voorganger. Het koffervolume neemt met 5 liter toe tot 500 liter. Met de achterbank neergeklapt komt er 32 liter meer bij dan vroeger, en haal je 1.510 liter in totaal.

Officieel: dit is de nieuwe BMW 3-Reeks Touring

Makkelijker

Een echte bagageslikker is hij niet, in tegenstelling tot enkele ‘hoekigere’ concurrenten bij de massaconstructeurs met koffers van meer dan 600 liter. Maar hij houdt wel gelijke tred met zijn klassieke Duitse premiumconcurrenten. Toch zegt BMW dat de koffer praktischer is geworden. De kofferopening is bijvoorbeeld 3 centimeter hoger, en bovenaan ook 12,5 centimeter breder. De kofferdrempel is op zijn beurt zo’n 6 centimeter lager geworden.

Officieel: dit is de nieuwe BMW 3-Reeks Touring

Praktischer

De achterruit in de kofferklep is nog steeds afzonderlijk te openen, en daar nam de breedte met 2 centimeter toe. Optioneel zijn er knoppen in de koffer waarmee je de rugleuning van de achterbank kunt neerklappen. De hoedenplank en het scheidingsnet kunnen makkelijk onder de koffervloer worden opgeborgen. Daarnaast zijn er optioneel nog ‘actieve’ antisliprails in rubber in de koffervloer, die automatisch omhoog komen wanneer de koffer sluit zodat de bagage niet gaat schuiven tijdens de rit.

Officieel: dit is de nieuwe BMW 3-Reeks Touring
Officieel: dit is de nieuwe BMW 3-Reeks Touring

Motoren

Bij de lancering in de herfst plant BMW drie benzine- en drie dieselmotoren. De benzinemotoren bestaan uit de 320i (184 pk), 330i (258 pk) en 340i (374 pk). De dieselmotoren zijn er als 318d (150 pk), 320d (190 pk) en 330d (265 pk). Ze zijn allemaal achterwielaangedreven, de krachtigste motoren standaard vierwielaangedreven (xDrive). BMW’s Steptronic-achttrapsautomaat is standaard.

Officieel: dit is de nieuwe BMW 3-Reeks Touring

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vandaag is Maybach een label dat gekleefd wordt op de meest luxueuze modellen van Mercedes. 100 jaar geleden was het echter een op zichzelf staand merk dat enkele van de meest opulente auto’s op de planeet bouwde!

Scoop: Skoda Superb Combi, de overleving van een ras

Scoop: Skoda Superb Combi, de overleving van een ras

De volgende generatie van de Skoda Superb zal in 2023 beschikbaar zijn. En dat is ook goed nieuws voor de VW Passat...

Het einde van de manuele versnellingsbak? Niet voor de M-divisie van BMW!

Het einde van de manuele versnellingsbak? Niet voor de M-divisie van BMW!

Hoewel het rationeel geen elk voordeel biedt, wil BMW ze toch zo lang mogelijk aanbieden op zijn auto’s voor liefhebbers.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km