Officieel: Hyundai i20, hoekiger en geëlektrificeerd

Na de kleine stadsauto i10 vernieuwt Hyundai nu zijn compacte i20. Die krijgt een meer hoekige stijl en kiest meteen voor microhybridisering.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 februari 2020
  • Lancering

Officieel: Hyundai i20, hoekiger en geëlektrificeerd

In tegenstelling tot de nieuwe Toyota Yaris en Honda Jazz, die voor een hoge mate van hybridisering kiezen, zet de Hyundai i20 voor zijn nieuwe leven in op microhybridisering onder 48 volt. De 1.0 T-GDi (turbobenzine) krijgt dat systeem als optie in zijn versie van 100 pk en standaard in die van 120 pk. De milde hybride is te combineren met een manuele zesbak of de 7DCT-bak met dubbele koppeling. In het eerste geval heet het systeem dan iMT, voor Intelligent Manual Transmission, en kan het de motor van de transmissie loskoppelen wanneer de bestuurder gas lost zodat de auto in vrijloop kan verderrollen.

Voor de volledigheid vermelden we nog dat er ook een atmosferische 1.2-benzine met 82 pk verkrijgbaar is als instapversie, maar dat de nieuwe i20 geen dieselmotoren meer biedt.

Officieel: Hyundai i20, hoekiger en geëlektrificeerd

Lager en breder

Uiterlijk onderscheidt de i20 zich door zijn designtaal met de naam ‘Sensuous Sportiness’. Hij is het eerste Hyundai-model dat deze stijl in Europa mag introduceren. In vergelijking met de uitgaande generatie is de nieuwe i20 lager (-24 millimeter), breder (+30 millimeter) en een heel klein beetje langer (+5 millimeter). De wielbasis van haar kant groeit met 10 millimeter. De koffer krijgt er 25 liter bij zodat die nu 351 liter slikt.

Officieel: Hyundai i20, hoekiger en geëlektrificeerd
Officieel: Hyundai i20, hoekiger en geëlektrificeerd

Moderne uitrusting

Hyundai publiceert nog geen interieurfoto’s van de nieuwe i20, die officieel te zien zal zijn op het salon van Genève begin maart. We verwachten in elk geval een nieuw digitaal instrumentenbord van 10,25 duim en een aanraakscherm van 10,25 duim die “grafisch gecombineerd” zijn. Verder beloven de Koreanen een top-connectiviteit (met de eigen BlueLink-technologie) en een volledige veiligheidsuitrusting.

Officieel: Hyundai i20, hoekiger en geëlektrificeerd

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km