Officieel: Ioniq 5, Back to the Future met 800 volt

Hyundai heeft het eerste model onthuld van zijn nieuwe elektrische gamma: de Ioniq 5, met retrolijnen maar wel de modernste technologie. Een uitstekend alternatief voor de Volkswagen ID.3?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 februari 2021
  • Elektrisch
  • 315 weergaven

Officieel: Ioniq 5, Back to the Future met 800 volt

Het aanbod van Hyundai telt al meerdere elektrische modellen, maar nu wil het een tweede golf van zijn elektrische offensief lanceren met het nieuwe dochtermerk Ioniq. Zoals beloofd opent de Ioniq 5, geïnspireerd op de Concept 45, het bal.

Officieel: Ioniq 5, Back to the Future met 800 volt

Net zoals de ID.3 bij Volkswagen luidt de Ioniq 5 de inwijding in van een nieuw platform voor elektrische aandrijving ontwikkeld voor de groep Hyundai-Kia. Dit E-GMP maakt dat geen compromissen meer moeten worden gesloten voor varianten met een verbrandingsmotor.

Officieel: Ioniq 5, Back to the Future met 800 volt

XXL-wielbasis

Heel opvallend hier is de enorme wielbasis van 3 meter lang, wat bijzonder indrukwekkend is voor een auto van 4,64 meter. Ter vergelijking: een Skoda Octavia van 4,69 meter staat op een wielbasis van 2,69 meter.

Officieel: Ioniq 5, Back to the Future met 800 volt

Twee koffers

Op praktisch vlak pakt de Ioniq 5 achteraan uit met een koffer van 531 liter, terwijl hij voorin nog een tweede bagageruimte van tot 57 liter biedt. Hij mag bovendien een aanhangwagen van tot 1.600 kilo slepen.

Officieel: Ioniq 5, Back to the Future met 800 volt

Tot 72,6 kWh

Er worden twee accupakketten aangeboden: 58 of 72,6 kWh. De basisversie beperkt zich tot één elektromotor die 125 kW (170 pk) naar de achterwielen stuurt. De variant met de grote batterij kan worden besteld met achterwielaandrijving (160 kW/218 pk) of vierwielaandrijving dankzij een tweede motor die de vooras aandrijft (225 kW/306 pk).

Officieel: Ioniq 5, Back to the Future met 800 volt

In het beste geval kan Hyundai een WLTP-rijbereik beloven van 480 kilometer.

Universal Island

In het interieur vinden we een zuivere sfeer en een grote band met daarin twee 12-duimse schermen.

Officieel: Ioniq 5, Back to the Future met 800 volt

Er is ook een over 14 centimeter verschuifbare middenconsole die Universal Island is gedoopt. Die laat de passagiers voorin eenvoudig aan om het even welke kant uitstappen als de wagen in een krappe ruimte geparkeerd staat.

Officieel: Ioniq 5, Back to the Future met 800 volt

Mobiel opladen

De Ioniq 5 is compatibel met snelladers van 400 of 800 volt en vermogens van tot 350 kW. In dat laatste geval kan hij van 10 naar 80 procent opladen in 18 minuten, zo belooft Hyundai. Het oplaadvermogen aan een wallbox op wisselstroom wordt echter nog niet gecommuniceerd. We weten al wel dat de Ioniq 5 beschikt over V2L (Vehicle-to-Load), waardoor hij kan worden gebruikt om elektrische accessoires op te laden, zoals bijvoorbeeld de accu van een elektrische fiets of kampeeruitrusting. Deze functie kan tot 3,6 kilowatt aan vermogen afgeven.

Officieel: Ioniq 5, Back to the Future met 800 volt

De Ioniq 5 komt officieel deze zomer op de markt.

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota Corolla, digitale verbetering voor 2022

Toyota Corolla, digitale verbetering voor 2022

We kunnen moeilijk spreken over een facelift wanneer er niets verandert op het vlak van design. Maar toch krijgt de japanner een aantal aanpassingen.

Volvo wil head-up displays revolutionair vernieuwen

Volvo wil head-up displays revolutionair vernieuwen

De autobouwer investeert in een bedrijf dat gespecialiseerd is in optica en beeldvorming.

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Het merk onthult een tweede teaser van zijn elektrische marathonloper.

Ambition 2030: Nissan toont zijn toekomst met 4 verleidelijke concepts

Ambition 2030: Nissan toont zijn toekomst met 4 verleidelijke concepts

Nissan lanceert tegen 2030 heel wat nieuwe elektrische modellen. Het merk gunt ons een eerste blik dankzij deze 4 concepts.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 30.995

Diesel, Automaat

€ 30.995

Elektrisch, Andere

€ 33.990
2020
1 km

Diesel, Manueel

€ 34.099
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 10.200
2017
108.069 km

Diesel, Manueel

€ 13.600
2017
83.944 km

Benzine, Automaat

€ 31.800
2019
25.699 km
€ 31.700
2018
83.625 km