Officieel: Volkswagen Golf R, 320 pk en driftmodus

Dit is de sterkste Golf ooit. Maar ook de levendigste, dankzij een nieuwe driftmodus.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 november 2020
  • Lancering

Officieel: Volkswagen Golf R, 320 pk en driftmodus

Na de sportieve voorwielaangedreven drieling GTI/GTD/GTE en de GTI Clubsport vervolledigt Volkswagen nu zijn familie van sportieve Golf-versie met de vierwielaangedreven Golf R. Onder de motorkap is geen groot nieuws te rapen: daar ligt gekende 2.0 TSI-viercilinder. Hier is hij wel opgevoerd tot 320 pk en 420 Nm.

Officieel: Volkswagen Golf R, 320 pk en driftmodus

4,7 seconden

Daarmee sprint de krachtigste productie-Golf ooit naar 100 km/u in slechts 4,7 seconden en haalt hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Met het optionele R Performance-pack wordt dat zelfs 270 km/u. Bij ons is de Golf R enkel verkrijgbaar met een gerobotiseerde DSG-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, maar in de VS en Canada is hij er ook met een manuele zesbak.

Officieel: Volkswagen Golf R, 320 pk en driftmodus

Drift

Het grootste nieuws van deze Golf R zit hem in de vierwielaandrijving. Die kiest hier voor een nieuwe generatie van het 4Motion met een vectoriële koppelverdeling. Net zoals in de Ford Focus RS zal dus tot 100 procent van het koppel naar de achteras kunnen worden gestuurd en zelfs naar één wiel. Op die manier neemt de levendigheid bij een sportieve rijstijl toe en krijgt de ‘ernstige’ Golf voor het eerst een driftmodus om af en toe de show mee te stelen.

Officieel: Volkswagen Golf R, 320 pk en driftmodus

Special

Ander nieuws is de specifieke rijmodus “Special”, die bij het R Performance-pack hoort. Die schakelt automatisch de beste afstellingen in voor een zo snel mogelijk rondje op de beroemde Nürburgring. Daar is hij afgeklokt op 7 minuten en 51 seconden, wat liefst 19 seconden sneller is dan zijn voorganger.

Officieel: Volkswagen Golf R, 320 pk en driftmodus

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km