Volvo
Op het programma: één of twee motoren, een behaaglijk interieur en een betaalbare instapprijs.
Na Bentley en zijn W12 is het de beurt aan Rolls-Royce om zijn V12 naar het museum af te voeren. Maar niet zonder eerst twaalf afscheidsmodellen te bouwen van de laatste Rolls-Royce coupés met twaalf cilinders.
In april 2024 gaat Bentley definitief stoppen met de productie van zijn W12, om zich te richten op zijn elektrische transformatie. Maar ook bij de concurrentie worden dezelfde stappen ondernomen. In dit geval kondigt Rolls-Royce aan dat het stopt met het bouwen van coupés met een V12, ter voorbereiding van de lancering van de Spectre, de volledig elektrische coupé van het luxemerk. De rest van het gamma, dat we onlangs hebben kunnen testen in het Hoge Noorden, lijkt voorlopig nog gespaard.
Maar als je nog een nieuwe coupé van Rolls-Royce met twaalf cilinders wil bestellen, is de enige nog mogelijke oplossing om voor de gelimiteerde reeks Black Badge Wraith Black Arrow te gaan. Het model wordt in een oplage van twaalf exemplaren gebouwd, uiteraard allemaal reeds verkocht, en is een eerbetoon aan de Thunderbolt. Deze ‘raket op wielen’ werd aangedreven door twee Rolls-Royce V12’s en brak het landsnelheidsrecord in 1938 met een ongelooflijke 575,335 km/u (357,497 mph).
Om de machine beter te kunnen herkennen op het moment dat hij over de finishlijn raasde, had de piloot George Eyston een zwarte pijl en een gele cirkel op de flanken geschilderd. Vandaar de naam ‘Black Arrow’ en de gele elementen op zowel de carrosserie als het interieur van deze beperkte reeks. Ook staat de behaalde snelheid van Thunderbolt nog eens vermeld op het uurwerk in het dashboard van deze allerlaatste Rolls-Royce coupé met een V12...
![]() | ![]() |
Ben jij op zoek naar een Rolls-Royce? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Rolls-Royce-zoekertjes nu hier:
Op het programma: één of twee motoren, een behaaglijk interieur en een betaalbare instapprijs.
De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.
De Tsjechische SUV geeft zich bloot zonder enige vorm van camouflage! Nu ja, zijn onderstel toch...
Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!