Ook Rolls-Royce neemt afscheid van zijn twaalfcilinder

Na Bentley en zijn W12 is het de beurt aan Rolls-Royce om zijn V12 naar het museum af te voeren. Maar niet zonder eerst twaalf afscheidsmodellen te bouwen van de laatste Rolls-Royce coupés met twaalf cilinders.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 maart 2023
  • Sector

In april 2024 gaat Bentley definitief stoppen met de productie van zijn W12, om zich te richten op zijn elektrische transformatie. Maar ook bij de concurrentie worden dezelfde stappen ondernomen. In dit geval kondigt Rolls-Royce aan dat het stopt met het bouwen van coupés met een V12, ter voorbereiding van de lancering van de Spectre, de volledig elektrische coupé van het luxemerk. De rest van het gamma, dat we onlangs hebben kunnen testen in het Hoge Noorden, lijkt voorlopig nog gespaard.

575 km/u

Maar als je nog een nieuwe coupé van Rolls-Royce met twaalf cilinders wil bestellen, is de enige nog mogelijke oplossing om voor de gelimiteerde reeks Black Badge Wraith Black Arrow te gaan. Het model wordt in een oplage van twaalf exemplaren gebouwd, uiteraard allemaal reeds verkocht, en is een eerbetoon aan de Thunderbolt. Deze ‘raket op wielen’ werd aangedreven door twee Rolls-Royce V12’s en brak het landsnelheidsrecord in 1938 met een ongelooflijke 575,335 km/u (357,497 mph). 

Black Arrow

Om de machine beter te kunnen herkennen op het moment dat hij over de finishlijn raasde, had de piloot George Eyston een zwarte pijl en een gele cirkel op de flanken geschilderd. Vandaar de naam ‘Black Arrow’ en de gele elementen op zowel de carrosserie als het interieur van deze beperkte reeks. Ook staat de behaalde snelheid van Thunderbolt nog eens vermeld op het uurwerk in het dashboard van deze allerlaatste Rolls-Royce coupé met een V12...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Rolls-Royce? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Rolls-Royce-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km