Oplaadpunten: moet Europa meer verantwoordelijkheid nemen?

De autoconstructeurs, die door Europa worden verplicht om hun catalogus massaal te elektrificeren, schatten dat de EU tegen 2024 een miljoen oplaadpunten moet tellen en tegen 2029 zelfs 3 miljoen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 februari 2021
  • Elektrisch

Oplaadpunten: moet Europa meer verantwoordelijkheid nemen?

In een gezamenlijke brief vragen de vereniging van Europese autoconstructeurs (ACEA), Transport & Environment (T&E) en het “Bureau européen des unions de consommateurs” (BEUC, Europees Bureau van Consumentenverenigingen) aan de Europese Commissarissen om voor elk land ambitieuze doelstellingen te bepalen voor de uitrol van laadpunten voor elektrische voertuigen.

Een miljoen palen

De Commissie zou gebruik moeten maken van de wetsherziening rond infrastructuur voor vervangingsbrandstoffen, die voor dit jaar gepland is, om te eisen dat tegen 2024 een miljoen laadpunten in de hele Unie te vinden zijn. En tegen 2029 moeten dat er 3 miljoen worden.

Inspanningen in het gedrang

Oplaadpunten: moet Europa meer verantwoordelijkheid nemen?

Volgens Oliver Zipse, voorzitter van de ACEA en CEO van BMW “zijn Europese autobouwers de motor van de transitie naar de e-mobiliteit en proberen ze elkaar te overtreffen met het lanceren van nieuwe elektrische modellen. Het succes van die enorme inspanningen wordt echter bedreigd door de achterophinkende oplaadinfrastructuur in de EU”.

Waterstof

In dezelfde brief vragen de verschillende actoren uit de sector verder dat de EU als doel stelt om tegen 2029 ongeveer 1.000 waterstoftankstations te installeren op haar grondgebied.

Oplaadpunten: moet Europa meer verantwoordelijkheid nemen?

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km