Porsche test een waterstof-V8 op de Nürburgring

Virtueel dan toch. Maar de resultaten lijken alvast veelbelovend…

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 23 augustus 2022
  • Divers

De verkoop van verbrandingsmotoren stopt in de EU in 2035, maar Porsche blijft op zoek naar manieren om ze in leven te houden, naast de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het merk doet onderzoek naar e-fuels, maar ook die lijken niet in de gratie van de EU te vallen, en dus gooit Porsche het nu over een andere boeg: met waterstof. Niet in een brandstofcel, maar wel in een verbrandingsmotor.

Virtuele waterstof-Cayenne

Porsche is niet de eerste die verbrandingsmotoren test die draaien op waterstof. Toyota racet ermee en Yamaha is voor Toyota bezig met de ontwikkeling van een waterstof-V8. Dat laatste ziet Porsche ook wel zitten, en dus gebruikt het een 4.4 liter grote V8 om tests op uit te voeren op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring, maar dan wel vitueel. Simulaties dus, om de prestaties en de uitstoot van een dergelijke motor te becijferen als hij terecht zou komen in “een referentievoertuig uit het luxesegment met een relatief hoog totaalgewicht van 2.650 kg” – lees een Porsche Cayenne, zoals het exemplaar dat vorig jaar het ronderecord voor SUV’s op de Nürburgring bijstelde.

Porsche testte welke aanpassingen er nodig zouden zijn om het blok op waterstof te laten draaien. De grootste moeilijkheid daarbij is voldoende lucht binnen krijgen, omdat er twee keer zoveel van nodig is als bij een benzinemotor.

Ingewikkelde turboconfiguratie

Om daar voor te zorgen voorzag Porsche uiteindelijk twee elektrisch ondersteunde turbo’s (één per cilinderbank) met elk twee tegen elkaar op dezelfde as gemonteerde compressoren! De turbine van elk van de turbo’s wordt aangedreven door de uitlaatgassen en doet de compressoren draaien. De eerste compressor comprimeert de lucht, die vervolgens gekoeld wordt en nogmaals gecomprimeerd door de tweede compressor. Op die manier gaat er genoeg lucht naar de cilinders om met waterstofinjectie zo’n 600 pk te leveren.

Ingewikkeld, maar het resultaat mag er zijn: uit simulaties blijkt dat het voertuig in 8 minuten 20 de 20.832 kilometer van de Nordschleife zou afhaspelen. Niet slecht, maar de uitstoot bij dat alles is indrukwekkend: er worden geen koolwaterstoffen noch koolstofmonoxide uitgestoten en ook het fijnstof en de NOx of stikstofoxides blijven ver onder de waarden die verwacht worden voor de Euro 7 uitlaatgasnorm. Bovendien is de kost om een dergelijke motor te bouwen volgens Porsche vergelijkbaar met de kost van een gelijkaardige benzinemotor.

Niet in productie

In productie nemen dan maar? Toch niet, voor Porsche was het eerder een vingeroefening om te zien wat er mogelijk zou zijn. Het houdt de opgedane kennis in zijn mouw om “efficiënt te kunnen reageren op toekomstige klantenprojecten.”


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Porsche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km