Reportage: laden bij Tesla, zonder Tesla!

We hebben een elektrische Volvo XC40 geladen aan de Tesla Supercharger in Valenciennes. En de ervaring kon ons overtuigen!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 februari 2022
  • Elektrisch
  • 12.813 weergaven

Sinds enkele maanden heeft Tesla zijn supercharger-netwerk opengesteld voor eigenaars van andere merken. Hoewel het begon met een test in Nederland en vervolgens Frankrijk, is het in ons land nog niet mogelijk om iets anders dan een Tesla in te pluggen. Gelukkig bevindt één van de laadstations voor alle merken zich ten Zuiden van Valenciennes, op een steenworp van de Frans-Belgische grens! We konden het niet laten om het eens uit te proberen. Dus: hoe gaat dat in zijn werk?





Kinderspel

De ervaring begint nog voor we vertrekken. Om gebruik te kunnen maken van de diensten van de Amerikaanse autobouwer, moet je de app downloaden. Eens die geïnstalleerd is op je smartphone, maak je een account aan en geef je je kredietkaartgegevens in. Kinderspel. Eens ter plaatse volgt een eerste teleurstelling… de laadpalen bevinden zich aan een hotel dat zijn beste tijd gehad heeft. Je kan er wel een koffie drinken, maar we zijn al op meer gastvrije plekken geweest. Wat het laden zelf betreft daarentegen, dat is helemaal niet ingewikkeld. Je plugt de kabel in, kiest het laadstation in de app en je bent vertrokken!

Eenvoudig en efficiënt, maar niet perfect

De kabel van de laadpaal is heel kort. Gelukkig bevindt de laadpoort van onze Zweed zich op bijna dezelfde plaats als bij een Tesla. Maar we hadden geen 10 cm verder moeten stoppen! We begrijpen waarom dat een probleem kan vormen wanneer de laadpoort zich aan de andere kant van de auto of aan de voorkant bevindt…. De batterij van de Volvo loopt traag maar zeker vol. Na een piek van 110 kW in het begin, stabiliseert het laadvermogen zich rond de 65 kW voor de resterende laadtijd. 20 minuten later, met 25 kWh geladen € 14,5 gespendeerd, hebben we meer dan genoeg om huiswaarts te keren. Één klik in de app volstaat om het laden te stoppen. 

Wat een toeval!

Per toeval bevindt er zich een Ionity-station op onze terugweg. En als we daar nu eens zouden stoppen om de twee ervaringen te vergelijken? De Ionity-palen staan op de snelwegparking in Le Roeulx-Thieu aan de E42. Ze werden recent geplaatst naast een groot tankstation waar je iets kan eten en drinken. Op dat vlak haalt de Supercharger in Valenciennes het niet. Maar over het algemeen zijn de Tesla-stations beter gelegen. Ex aequo dus. Onze Ionity-laadpaal levert ongeveer 60 kW tijdens het laden. Gelijkaardige resultaten dus op het vlak van laadvermogen.





Tesla neemt de voorsprong

Daar waar Tesla voorsprong neemt, is wat het aantal beschikbare laadplaatsen betreft. Onze Ionity-laadplek beschikt maar over 4 plekken, tegen een tiental voor het Amerikaanse merk! En dan is er nog de prijs. 0,58/kWh bij Tesla voor een totaal van € 14,5 zoals hierboven vermeld. De tarieven variëren enigszins naargelang de plaats van de lader, maar de autobouwer rekent altijd per kWh. Bij Ionity is het wat ingewikkelder... Eerst is er een abonnement aan € 17,99 per maand dat de tarieven meer dan halveert. In Frankrijk bedraagt de prijs €0.79/min zonder of €0.35/min met abonnement. Voor 20 minuten zouden we € 15,8 of € 7 betaald hebben. In België daarentegen is de prijs vast per kWh! 0,79 €/kWh of 0,35 €/kWh om precies te zijn. Dezelfde 25 kWh zou ons dus € 19,75 of met abonnement € 8,75 gekost hebben. Als je vaak onderweg oplaadt, is het Ionity-abonnement een voordeel. Anders wint Tesla met zijn prijzen en eenvoud.





Nu enkel nog… 

Hoewel de Tesla Supercharger in Valenciennes niet de meest aantrekkelijke is, heeft de ervaring indruk gemaakt. Eenvoudig, efficiënt en met veel laadplekken. We hebben slechts één opmerking, de beperkte lengte van de laadkabel. Nu nog hopen dat Tesla de test verder uitbreidt naar de laadpunten in andere landen, waaronder België!


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Voor zijn 50ste verjaardag stelt het sportieve M-departement van BMW zijn eerste plug-in hybride model voor, de XM. Een SUV van superlatieven met een polariserende look en binnenkort een rood kantje!

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar heeft iets meer info gelost over zijn ‘3’ SUV in de aanloop naar zijn officiële voorstelling.

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Zowel de berline als de break hebben recht op deze versie met 225 pk en een dynamischer onderstel.

Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Het Japanse merk investeert in SkyDrive, een bedrijf dat “vliegende auto’s” ontwikkelt, al moet je niet verwachten dat die ook kunnen rijden.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km