Reportage: laden bij Tesla, zonder Tesla!

We hebben een elektrische Volvo XC40 geladen aan de Tesla Supercharger in Valenciennes. En de ervaring kon ons overtuigen!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 februari 2022
  • Elektrisch

Sinds enkele maanden heeft Tesla zijn supercharger-netwerk opengesteld voor eigenaars van andere merken. Hoewel het begon met een test in Nederland en vervolgens Frankrijk, is het in ons land nog niet mogelijk om iets anders dan een Tesla in te pluggen. Gelukkig bevindt één van de laadstations voor alle merken zich ten Zuiden van Valenciennes, op een steenworp van de Frans-Belgische grens! We konden het niet laten om het eens uit te proberen. Dus: hoe gaat dat in zijn werk?





Kinderspel

De ervaring begint nog voor we vertrekken. Om gebruik te kunnen maken van de diensten van de Amerikaanse autobouwer, moet je de app downloaden. Eens die geïnstalleerd is op je smartphone, maak je een account aan en geef je je kredietkaartgegevens in. Kinderspel. Eens ter plaatse volgt een eerste teleurstelling… de laadpalen bevinden zich aan een hotel dat zijn beste tijd gehad heeft. Je kan er wel een koffie drinken, maar we zijn al op meer gastvrije plekken geweest. Wat het laden zelf betreft daarentegen, dat is helemaal niet ingewikkeld. Je plugt de kabel in, kiest het laadstation in de app en je bent vertrokken!

Eenvoudig en efficiënt, maar niet perfect

De kabel van de laadpaal is heel kort. Gelukkig bevindt de laadpoort van onze Zweed zich op bijna dezelfde plaats als bij een Tesla. Maar we hadden geen 10 cm verder moeten stoppen! We begrijpen waarom dat een probleem kan vormen wanneer de laadpoort zich aan de andere kant van de auto of aan de voorkant bevindt…. De batterij van de Volvo loopt traag maar zeker vol. Na een piek van 110 kW in het begin, stabiliseert het laadvermogen zich rond de 65 kW voor de resterende laadtijd. 20 minuten later, met 25 kWh geladen € 14,5 gespendeerd, hebben we meer dan genoeg om huiswaarts te keren. Één klik in de app volstaat om het laden te stoppen. 

Wat een toeval!

Per toeval bevindt er zich een Ionity-station op onze terugweg. En als we daar nu eens zouden stoppen om de twee ervaringen te vergelijken? De Ionity-palen staan op de snelwegparking in Le Roeulx-Thieu aan de E42. Ze werden recent geplaatst naast een groot tankstation waar je iets kan eten en drinken. Op dat vlak haalt de Supercharger in Valenciennes het niet. Maar over het algemeen zijn de Tesla-stations beter gelegen. Ex aequo dus. Onze Ionity-laadpaal levert ongeveer 60 kW tijdens het laden. Gelijkaardige resultaten dus op het vlak van laadvermogen.





Tesla neemt de voorsprong

Daar waar Tesla voorsprong neemt, is wat het aantal beschikbare laadplaatsen betreft. Onze Ionity-laadplek beschikt maar over 4 plekken, tegen een tiental voor het Amerikaanse merk! En dan is er nog de prijs. 0,58/kWh bij Tesla voor een totaal van € 14,5 zoals hierboven vermeld. De tarieven variëren enigszins naargelang de plaats van de lader, maar de autobouwer rekent altijd per kWh. Bij Ionity is het wat ingewikkelder... Eerst is er een abonnement aan € 17,99 per maand dat de tarieven meer dan halveert. In Frankrijk bedraagt de prijs €0.79/min zonder of €0.35/min met abonnement. Voor 20 minuten zouden we € 15,8 of € 7 betaald hebben. In België daarentegen is de prijs vast per kWh! 0,79 €/kWh of 0,35 €/kWh om precies te zijn. Dezelfde 25 kWh zou ons dus € 19,75 of met abonnement € 8,75 gekost hebben. Als je vaak onderweg oplaadt, is het Ionity-abonnement een voordeel. Anders wint Tesla met zijn prijzen en eenvoud.





Nu enkel nog… 

Hoewel de Tesla Supercharger in Valenciennes niet de meest aantrekkelijke is, heeft de ervaring indruk gemaakt. Eenvoudig, efficiënt en met veel laadplekken. We hebben slechts één opmerking, de beperkte lengte van de laadkabel. Nu nog hopen dat Tesla de test verder uitbreidt naar de laadpunten in andere landen, waaronder België!


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km