BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Toen veilinghuis Bonhams een vergeten collectie in een garage in Gent kwam bekijken, wisten ze niet wat ze zagen: een vergane Jaguar XK140 met een uniek koetswerk. Aantal gebouwde exemplaren: twee… of drie.
De XK140 behoorde toe aan autoverzamelaar Schepens. Die kocht de auto in 1999, maar overleed niet veel later. Toen veilinghuis Bonhams de collectie kwam bekijken, ontdekten ze niet alleen de XK140, maar ook nog een Ferrari 308 GT4, een Jaguar E-Type van de eerste generatie, een oude Wolseley en een oude Citroën.
Wat die Jaguar nu zo speciaal maakt? De auto met chassisnummer S 814 286 werd in 1955 gekocht door de Française Jeanne Gaymard. In 1957 geraakte de XK140 zwaar beschadigd in een ongeval. Daarop werd de auto naar koetswerkbouwer Michelotti gestuurd, waar hij een volledig nieuw koetswerk kreeg.
In 1960 was de auto klaar. De herstelling omvatte niet alleen een Michelotti-koetswerk, een behandeling die wereldwijd maar twee of drie XK140-modellen te beurt viel, maar ook de cilinderkop en zijdelingse uitlaat van een Jaguar C-Type.
Nadien belandde de Jaguar XK140 bij een Britse autoverzamelaar, en in 1979 kwam hij in het vizier van de Franse Jaguar-verzamelaar Roland Urban. Die verzon er het verhaal bij dat Brigitte Bardot ooit eigenaar was geweest van deze Michelotti-Jaguar, maar de actrice heeft dat verhaal altijd ontkend. In 1999 belandde de auto via een Brusselse oldtimerbeurs in ons land.
Autoverzamelaar Schepens wilde de Jaguar restaureren, maar stierf voor hij aan de lak kon beginnen. Op 13 mei veilt Bonhams de auto in Monaco. Een unieke Jaguar waarvan er misschien drie exemplaren bestaan? Daar moet een astronomisch prijskaartje aan vasthangen. Helaas: alleen de documenten van de Belgische eigenaar liggen voor handen. Van de periode daarvoor ontbreken enkele papieren.
Tel dat op bij het restauratiewerk dat nog moet gebeuren, en Bonhams schat de waarde van de Jaguar XK140 met Michelotti-koetswerk op € 10.000 tot € 15.000. De eigenlijke waarde van zulke auto ligt eigenlijk makkelijk boven € 100.000. Een buitenkansje?
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.