MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
In het noorden van Italië wijdt de groep een parcours in waar elektrische voertuigen inductief opladen terwijl ze rijden. De toekomst van de elektrische auto?
Samen met een waaier aan partners heeft autogroep Stellantis een uniek soort testcentrum geopend: de Arena Del Futuro. Het 1,05 kilometer lange parcours in het noorden van Italië laat elektrische auto’s opladen terwijl ze rijden. Het “Dynamic Wireless Power Transfer” (DWPT) gedoopte systeem bestaat uit inductieve laadkabels onder het asfalt.
Zo’n installatie zou het rijbereik vergroten en de laadtijden inkorten. Maar dat is niet het enige interessante aan het concept. Het zou namelijk ook de veiligheid kunnen vergroten “door de constante dialoog tussen de snelwegen en de voertuigen die erop rijden dankzij ioO-techniek (Internet of Objects)”. Stellantis laat weten dat er al eerste tests over “meerdere kilometers” zijn uitgevoerd met “bemoedigende” resultaten.
Helaas verklapt de groep geen cijfers. Welke afstand is tijdens die tests gereden? Hoe snel ging het opladen? En hoeveel kost zo’n kilometer asfalt?
Laat ons hopen dat Stellantis in de toekomst antwoorden kan bieden op die vragen zodat we kunnen inschatten of deze oplaadtechnologie tijdens het rijden een toekomst heeft.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.