Top 10 automerken in België (Q1 2024)

De Duitse merken domineren de Belgische markt. Maar ook andere merken als Volvo, Toyota, Dacia en Tesla springen eruit in deze balans van het eerste kwartaal van 2024.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 april 2024
  • Sector

Febiac, de Belgische en Luxemburgse auto- en motorfietsfederatie, heeft de inschrijvingscijfers van nieuwe wagens in België gepubliceerd van Q1 2024. Voor alle merken samen waren er 135.140 nieuwe inschrijvingen in het eerste kwartaal van 2024. Dat is een lichte stijging (+ 2,8%) ten opzichte van dezelfde periode in 2023 (+ 3.656 exemplaren). Maar deze stijging is voornamelijk te danken aan de maanden januari (+ 17,1%) en februari (+ 9,6%). In maart was er een daling te bemerken van 13,5% ten opzichte van dezelfde maand in 2023 (die, toegegeven, meer werkdagen had). Voorlopig kunnen we dus vooral zien dat de inschrijvingen de bestelcijfers van eind 2023 volgen.

Waar is het Autosalon van Febiac?

Het is dus ook nog even afwachten of de afwezigheid van een ‘echt’ Autosalon van Brussel in januari, georganiseerd door Febiac, een negatieve impact zal hebben op de inschrijvingscijfers. Toch bij de particuliere klanten. Want de Belgische automarkt wordt begin 2024 nog steeds volop gedragen door de bedrijfswagensector.

Premium op kop

Het Duitse premiumtrio (BMW, Audi, Mercedes), Volkswagen en Volvo bezetten namelijk de vijf eerste plaatsen van de Belgische automarkt in het eerste kwartaal van 2024. Zoals al meerdere jaren het geval is, staat BMW aan de top met bijna 15.000 nieuwe inschrijvingen (14.243 exemplaren), voor Volkswagen (11.105 stuks), Audi (10.947 stuks), Mercedes (9.899 stuks) en Volvo (8.519 stuks), die de top 5 aanvullen.

Toyota, Dacia en Tesla staan sterk

Vervolgens merken we de sterke aanwezigheid van Toyota en Dacia op. Met zijn veralgemeende hybridestrategie is het Japanse merk erin geslaagd te stijgen naar de zesde positie op de Belgische markt, met 7.882 nieuwe inschrijvingen. Dacia blijft van zijn kant de favoriet van de particuliere klanten met zijn aantrekkelijke prijzen. Het Roemeense merk van de Renault-groep steekt daarmee zijn zustermerk voorbij. Dacia staat dus 7e, met 7.345 inschrijvingen, terwijl Renault (historisch gezien een van de koplopers op de Belgische markt...) voortaan 9e staat, met 6.139 inschrijvingen. Het Franse merk eindigt daarmee net achter Tesla. Het volledig elektrische Amerikaanse merk heeft namelijk meer dan 7.000 wagens geleverd in België in Q1 2024 (7.219 inschrijvingen). Peugeot sluit de top 10 af met iets meer dan 6.000 nieuwe inschrijvingen.

Citroën, Opel, Fiat?

Dankzij de door Febiac gepubliceerde cijfers kunnen we ook zien dat andere, traditioneel sterke merken in België, langzaam lijken weg te zakken in de rangschikking. Zoals bijvoorbeeld Citroën, dat zich momenteel tevreden moet stellen met een 15e plaats met 3.850 inschrijvingen. Het Franse merk heeft dus bijna twee keer minder wagens geleverd op onze markt dan Tesla in het eerste kwartaal van 2024. Maar de andere niet-premiummerken van Stellantis doen het niet beter, zoals Opel (17e, 3.015 stuks) of Fiat (25e, 858 stuks). Het Italiaanse merk heeft daarmee amper meer wagens ingeschreven dan MG (26e, 786 exemplaren), het eerste Chinese merk op de Belgische markt. Maar het is ook minder dan sommige luxemerken, zoals Porsche (23e, 1.130 exemplaren) of Land Rover (19e, 1.874 exemplaren).

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km