Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Een brug bouwen tussen de kunst- en de autowereld, dat was de droom van Hervé Poulain toen hij in 1975 het project van de Art Cars lanceerde in samenwerking met BMW. Opzet geslaagd, als je deze creaties bekijkt?
Dat de BMW Art cars er kwamen, hebben we te danken aan deze auto, of beter gezegd aan Alexander Calder en Hervé Poulain. Die laatste, een Franse gentleman racer, klopte in 1975 aan bij de Amerikaan. Hij wilde dat die zijn racewagen decoreerde. En dit is het resultaat: zonder twijfel de meest mythische CSL, aangedreven door een 3,2 liter grote zes-in-lijn die toen al 480 pk leverde!
Deze 'kleine' 3 Reeks drukte niet alleen zijn stempel op de geschiedenis van de Art Cars door zijn ontwerp, maar ook door zijn resultaat in de 24 uren van Le Mans. Met zijn 300 pk sterke viercilinder had hij moeite om met zijn rivalen van die tijd te wedijveren. Tot overmaat van ramp waren er heel wat technische problemen... Gelukkig speelde de regen uiteindelijk in zijn voordeel, waardoor hij als 9e algemeen en als eerste in zijn klasse kon eindigen! Een mooi verhaal benadrukt door het ongelooflijke werk van Lichtenstein, wat wil je nog meer?
Gewoonlijk leverden kunstenaars een maquette in, een ontwerp van de auto, voordat ze hem werkelijk schilderden. Het probleem voor Andy Warhol was dat zijn ideeën gewoon niet pasten op deze M1. Dus kwam hij naar BMW om de supercar zonder schildersnet te schilderen, met grote kleurspatten en penseelstreken. Aan de voorkant van de auto zie je het reliëf van de verf. Een echt kunstwerk dus!
Voor het eerst in de bijna 10-jarige geschiedenis van de Art Cars schilderde de Oostenrijker Ernst Fuchs geen raceauto, maar een auto voor op de weg! Niet zomaar één, maar maar wel het vlaggenschip van de coupé's van het merk in 1982. Ondanks zijn 211 pk sterke 3.4 liter grote zescilinder heeft deze Beierse auto nooit het asfalt gezien. Hij werd van meet af aan als een kunstwerk opgevat, nog een primeur.
Na een lange afwezigheid, als je de misschien wat té conceptuele aanpak van Olafur Eliasson niet meetelt, keren de Art Cars terug naar het originele concept van het project met een voertuig dat bestemd is om mee te racen! En niet eender welke race, maar de 24 uren van Le Mans! Deze M3 GT2 met zijn 500 pk sterke 4 liter V8 moest helaas de strijd staken, maar de auto heeft met zijn ontwerp een blijvende indruk op de race gemaakt.
Wil je zelf enkele van de genoemde auto’s zien? Weet dan dat een tentoonstelling met niet minder dan 9 van de 19 Art Cars op dit moment te bezoeken is in Luxemburg. Alle info vind je hier.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.