Vanaf 11 maart verplicht laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen

Wie na 11 maart nog een bouwaanvraag indient voor een nieuwbouw of ingrijpende renovatie zal daar op zijn minst voorbereidingen moeten treffen voor de installatie van laadpunten voor geëlektrificeerde voertuigen. En in 2025 breidt de verplichting uit naar bestaande gebouwen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 09 februari 2021
  • Elektrisch

Wie na 11 maart 2021 in Vlaanderen een zogenaamde omgevingsvergunning aanvraagt voor het optrekken van een gebouw, zal meerdere laadpunten voor elektrische voertuigen moeten voorzien, of daar op zijn minst de nodige buizen voor moeten steken. De voorschriften hangen af van het gebruik van het gebouw (woonfunctie of andere), het aantal parkeerplaatsen en dergelijke meer.

Niet-residentieel

Nieuw op te richten of ingrijpend te renoveren gebouwen zonder woonfunctie met meer dan 10 parkeerplaatsen (in of rond het gebouw) moeten binnenkort worden uitgerust met minstens 2 laadpunten. Daarnaast moet de nodige infrastructuur (wachtbuizen of kabelgoten) worden voorzien om minstens 25 procent van de parkeerplaatsen met een laadpunt uit te kunnen rusten.

Gebouwen met woonfunctie

Nieuwe residentiële gebouwen met twee of meer parkeerplaatsen waarvoor vanaf 11 maart 2021 een bouwvergunning wordt aangevraagd, moeten op elke parkeerplaats de nodige wachtbuizen of kabelgoten hebben voor een oplaadpunt. Dezelfde verplichting geldt bij oudere gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen die een zodanig ingrijpende renovatie ondergaan dat een omgevingsvergunning vereist is.

2025

Vanaf 1 januari 2025 verstrengt de norm nog. Vanaf dan moet elk niet-residentieel gebouw met meer dan twintig parkeerplaatsen minstens twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen hebben. De nieuwe verplichtingen moeten ertoe leiden dat de toenemende elektrificatie van het Vlaamse wagenpark niet botst op een infrastructuurprobleem.

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km