Vergeten bommetje: Peugeot 104 ZS, de vader van de 205 GTI

Het succes van de 205 GTI maakt dat de andere sportieve modellen van Peugeot wat in de schaduw zijn komen te staan, te beginnen bij… zijn vader. Nochtans verdient de kleine 104 ZS de nodige erkenning.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 oktober 2020
  • Divers

Vergeten bommetje: Peugeot 104 ZS, de vader van de 205 GTI

Het salon van Parijs in 1972. De autosector kampte met een gigantische oliecrisis. Om te overleven moesten constructeurs zichzelf heruitvinden en inzetten op spaarzame modellen. Peugeot zette de bocht op een heel radicale manier in met de 104, de kleinste berline van dat moment met zijn vijf deuren binnen een koetswerk van 3,58 meter lang. Een jaar later haalde het model nog harder uit met de coupé, een driedeursversie die nog was ingekort tot 3,3 meter. Die laatste vormde de basis voor een pikantere afgeleide.

Vergeten bommetje: Peugeot 104 ZS, de vader van de 205 GTI

Om de verkoop aan te trekken onthulde Peugeot in 1976 de sportieve ZS. Dat was een merkwaardige beslissing voor een merk dat tot dan vooral ernstige auto’s bouwde voor ernstige mensen… De aanpassingen waren beperkt maar volstonden om sportievelingen te prikkelen: de motor werd uitgeboord tot 1,1 liter, het vermogen steeg tot 66 pk en de auto kreeg een iets sportievere uitstraling, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant.

ZS2, zeldzame parel

Vergeten bommetje: Peugeot 104 ZS, de vader van de 205 GTI

Voor een echt sportief temperament was het wachten tot 1979 en de ZS2. Die laatste was een beperkte reeks (1.000 exemplaren) die moest dienen voor de homologatie van een raceversie, de 104 ZS voor de Groep 2. Naast de onvermijdelijke oorlogskleuren (die gelukkig niet al te extreem waren) werd vooral de mechaniek een stuk krachtiger: deze keer werd de motor bijna 1,4 liter groot en ontwikkelde hij 93 pk. Deze bruisende kleine sportieveling haalde 170 km/u, een waanzinnige snelheid voor zo’n klein karretje.

Evoluties

Een jaar later kreeg ook de ZS deze motor, maar dan tot 72 pk afgezwakt. Hij oogde ook wat sportiever en in 1983 kwam dan eindelijk de langverwachte vijfversnellingsbak. Datzelfde jaar introduceerde Peugeot nog een 80 pk-versie van de ZS. Dat was een soort afzwaaimodel, want de 205 werd onthuld in 1984. De ZS zette zijn loopbaan wel nog even verder en verdween uiteindelijk discreet in 1986.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.

Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 49.795
2019
26.488 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 56.181
2021
1.500 km