BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Het salon van Parijs in 1972. De autosector kampte met een gigantische oliecrisis. Om te overleven moesten constructeurs zichzelf heruitvinden en inzetten op spaarzame modellen. Peugeot zette de bocht op een heel radicale manier in met de 104, de kleinste berline van dat moment met zijn vijf deuren binnen een koetswerk van 3,58 meter lang. Een jaar later haalde het model nog harder uit met de coupé, een driedeursversie die nog was ingekort tot 3,3 meter. Die laatste vormde de basis voor een pikantere afgeleide.
Om de verkoop aan te trekken onthulde Peugeot in 1976 de sportieve ZS. Dat was een merkwaardige beslissing voor een merk dat tot dan vooral ernstige auto’s bouwde voor ernstige mensen… De aanpassingen waren beperkt maar volstonden om sportievelingen te prikkelen: de motor werd uitgeboord tot 1,1 liter, het vermogen steeg tot 66 pk en de auto kreeg een iets sportievere uitstraling, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant.
Voor een echt sportief temperament was het wachten tot 1979 en de ZS2. Die laatste was een beperkte reeks (1.000 exemplaren) die moest dienen voor de homologatie van een raceversie, de 104 ZS voor de Groep 2. Naast de onvermijdelijke oorlogskleuren (die gelukkig niet al te extreem waren) werd vooral de mechaniek een stuk krachtiger: deze keer werd de motor bijna 1,4 liter groot en ontwikkelde hij 93 pk. Deze bruisende kleine sportieveling haalde 170 km/u, een waanzinnige snelheid voor zo’n klein karretje.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...