Volkswagen
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Het salon van Parijs in 1972. De autosector kampte met een gigantische oliecrisis. Om te overleven moesten constructeurs zichzelf heruitvinden en inzetten op spaarzame modellen. Peugeot zette de bocht op een heel radicale manier in met de 104, de kleinste berline van dat moment met zijn vijf deuren binnen een koetswerk van 3,58 meter lang. Een jaar later haalde het model nog harder uit met de coupé, een driedeursversie die nog was ingekort tot 3,3 meter. Die laatste vormde de basis voor een pikantere afgeleide.
Om de verkoop aan te trekken onthulde Peugeot in 1976 de sportieve ZS. Dat was een merkwaardige beslissing voor een merk dat tot dan vooral ernstige auto’s bouwde voor ernstige mensen… De aanpassingen waren beperkt maar volstonden om sportievelingen te prikkelen: de motor werd uitgeboord tot 1,1 liter, het vermogen steeg tot 66 pk en de auto kreeg een iets sportievere uitstraling, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant.
Voor een echt sportief temperament was het wachten tot 1979 en de ZS2. Die laatste was een beperkte reeks (1.000 exemplaren) die moest dienen voor de homologatie van een raceversie, de 104 ZS voor de Groep 2. Naast de onvermijdelijke oorlogskleuren (die gelukkig niet al te extreem waren) werd vooral de mechaniek een stuk krachtiger: deze keer werd de motor bijna 1,4 liter groot en ontwikkelde hij 93 pk. Deze bruisende kleine sportieveling haalde 170 km/u, een waanzinnige snelheid voor zo’n klein karretje.
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.
Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?
Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!