Vergeten concept: Bugatti ID90, wedergeboorte?

Het vergde lef, optimisme en vooral een stevige portefeuille om Bugatti opnieuw te lanceren aan het einde van de jaren ’80. Gelukkig had Romano Artioli alle drie deze eigenschappen en bleek hij dus de juiste man op de juiste plaats. De eerste conceptcar van Bugatti, de ID90, kende echter geen vervolg.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 oktober 2021
  • Divers

De beroemde ontwerper Giorgetto Giugiaro zag de herrijzenis van Bugatti als kans. De kunstenaar stelde Bugatti een sportwagenconcept voor dat perfect bij de tijdsgeest aansloot en dat ongelooflijk compact was, met een lengte van slechts 4,1 meter. Hij heette ID90, voor ItalDesign (het bedrijf van Giugiaro) 1990, maar wist Artioli niet te verleiden.

Voor Romano Artioli miste het prototype elementen om hem met het verleden te koppelen. Het klopt dat de enige referentie die Giugiaro erin had verwerkt zat in de… velgen, die deden denken aan die van de Royalle. Zelfs het beroemde en onvergelijkbare radiatorrooster in hoefijzervorm van het merk ontbrak. Artioli was teleurgesteld door de poging en richtte zich uiteindelijk tot Marcello Gandini, een levende legende die onder meer de Lamborghini Miura heeft getekend. Samen met Giampaolo Benedini kwam die met een ontwerp van wat later de EB110 zou worden.

Toch mogen we niet over het hoofd zien dat de ID90 al werd aangedreven door een motor die later zijn weg zou vinden naar de EB110, namelijk een V12 van 3,5 liter. De catalogus van destijds beloofde een topsnelheid van 280 km/u. Dat was vrij bescheiden in een tijdperk waar de concurrentie regelmatig de grens van de 300 km/u verpulverde.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km