Vergeten model: Bitter SC, het ideale huwelijk?

De Duitsers zorgen voor de motor, de Italianen voor het koetswerk. Klinkt als het ideale huwelijk? Dat dacht Erich Bitter alleszins toen hij in de jaren 80 de SC ontwierp.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 maart 2018
  • Divers

Het Duitse bedrijf Erich Bitter automobile GmbH blijft sporadisch met nieuwe modellen op de markt komen. In 2010 was er nog de Bitter Insignia, op basis van de gelijknamige Opel. Maar het merk kende vooral in de jaren 80 heel wat faam. Toen bestond er zelfs een officiële Bitter-importeur in België: de grote Opel-dealer Van den Abbeele in Antwerpen. Om maar te zeggen dat Bitter onvermijdelijk met Opel verbonden is.

Eigen merk creëren

De voormalige Duitse racepiloot Erich Bitter begon als Abarth-importeur voor Duitsland, en opende daarna een handel in raceonderdelen. Begin jaren 70 startte hij zijn eigen merk. Net als in de hoogdagen van de koetswerkbouwers vertrok Bitter van een bestaand model, in zijn geval de Opel Diplomat. Na twee jaar toonde het jonge merk het resultaat op het salon van Frankfurt: de CD (Coupé Diplomat).

Senator Coupé

Eind jaren 70 verdween de Diplomat uit de Opel-catalogus, waardoor Erich Bitter naar de Senator uitweek voor zijn tweede model. Die was compacter, dynamischer en lichter dan de gigantische CD. In 1979 toonde Bitter de SC (Senator Coupé). Die gebruikte technisch het Opel-platform en een 3.0 zes-in-lijn. Voor het exterieur en interieur deed Bitter dan weer een beroep op de Italiaanse ontwerper Michelotti.

Rococo

Het interieur zag er een stuk verzorgder uit. Alles werd behandeld met hout, leder of velours. Zelfs de dakhemel en de kofferbekleding. Bitter gaf met de rococo-behandeling aan dat het niet op een moeite meer of minder keek om de SC te onderscheiden van een gewone Opel Senator.

Gespierder

Bitter wilde zijn SC verkopen als een echte GT: verfijnd en snel. Daarom kreeg hij eind jaren 80 een steroïdekuur. De Opel-drieliter zette eerbare prestaties neer, maar was met moeite sportief te noemen. Erich stuurde het Opel-blok daarom naar het Duitse bedrijf Mantzel. Dankzij een 20 millimeter langere slag verkreeg Mantzel een gespiedere 3.9. Het vermogen steeg van 177 naar 208 pk. Het koppel werd guller (327 Nm tegenover 248 Nm) en vroeger vrijgegeven: bij 3.400 tpm in plaats van 4.200 tpm. De 3.9 zette eindelijk stevige prestaties neer: 0-100 km/u in ongeveer 8 seconden en een topsnelheid van 220 km/u.

Minder dan 500 exemplaren

In de jaren 80 verscheen deze Bitter SC eerst als tweedeurscoupé (461 exemplaren). Nadien verscheen er nog een cabriolet (amper 22 exemplaren) en ook als vierdeurscoupé. Die laatste is extreem zeldzaam: er werden slechts 5 exemplaren gebouwd. In 1989 werd de productie – die met de hand gebeurde – bij het Oostenrijkse Steyr stopgezet. Een coupé kost vandaag zo’n € 20.000 tot € 30.000. Een cabriolet of vierdeurscoupé is zowat onvindbaar.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km