Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
365 GT4 2+2, akt 1
1972. Ferrari vernieuwde zijn traditionele 2+2 en stelde de 365 GT4 2+2 voor. De techniek werd goedgekeurd (4.4-V12 van 340 pk, 4 onafhankelijke wielen, manuele vijfversnellingsbak), maar zijn kleedje kreeg veel kritiek. Volgens de pers van destijds had Pininfarina niet genoeg lef getoond. Hij had de ronde lijnen van het verleden ingeruild voor een veel strakker design, dat de auto beter bij zijn tijd deed aansluiten… Maar daardoor zag je er wel het merk niet meer aan.
Het echte schandaal kwam echter 4 jaar later. In 1976 stelde Ferrari de evolutie voor van dit model met de 400. De V12 groeide tot 4,8 liter, maar het vermogen bleef identiek en, vooral, hij werd standaard gekoppeld aan een drietrapsautomaat, een première bij Ferrari. Deze bak van GM joeg puristen op stang door zijn gebrek aan sportiviteit. Gelukkig was op aanvraag nog steeds een manuele overbrenging beschikbaar.
In 1979 volgde een tweede schandaal: de V12 ruilde zijn batterij carburatoren in voor een injectie. Een controversiële beslissing, want zij deed een kleine 30 pk verloren gaan en smoorde ook zijn stem. Ferrari had echter geen andere keuze: de dikke motor moest de steeds strengere Amerikaanse uitstootnormen kunnen halen. De 400i werd echter wel een groot succes, met meer dan 1.300 verkochte exemplaren.
In 1985 kwam de laatste evolutie van het model met de 412i. De motor werd nog groter en ontwikkelde opnieuw zijn oorspronkelijke vermogen. Zijn look was echter te braaf en te gedateerd geworden voor zijn tijd. Ferrari had het lastig om deze versie nog te slijten: tot 1989 zijn er iets meer dan 500 van geassembleerd. Goed om weten: de meerderheid van de exemplaren van de 400, de 400i en de 412i werden geleverd met een automatische versnellingsbak. Dat bewijst dat klagende puristen niet altijd klanten zijn… Trouwens, vandaag is in het hele Ferrari-gamma geen enkel model met een manuele versnellingsbak meer te vinden.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.