Vergeten model: neen, dit slagschip is niet Amerikaans

6,2 meter lang, meer dan 2 meter breed en een vette V8 van 6 liter in de neus: als je deze technische fiche ziet, dan denk je spontaan dat ze hoort bij een model uit het land van Uncle Sam. Maar neen, je zit veel te ver westelijk. De ZIL 111 was namelijk de eerste Sovjetlimousine van na de oorlog.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 april 2021
  • Divers

Vergeten model: neen, dit slagschip is niet Amerikaans

Uiteraard was een dergelijke auto niet bedoeld voor de arbeidersklasse, maar wel voor apparatsjiks en andere VIPs uit de Sovjetwereld. In de jaren ’50 was het aantal bevoorrechten die aanspraak konden maken op het bezit van een auto zeer beperkt. Dus een automobiel van dit kaliber kon enkel bedoeld zijn voor de toplaag van de partij.

Vergeten model: neen, dit slagschip is niet Amerikaans

Bij zijn ontwikkeling zijn de ingenieurs duidelijk hun inspiratie gaan halen bij de producten van de kapitalistische vijand. In zijn boek “De auto’s van het Oosten” vertelt Bernard Vermeylen dat de fabriek een Chrysler Imperial en twee Packard Patricians had gekocht. Het product van de Sovjets moest die twee laatsten uiteraard overtreffen: hij moest groter en breder zijn en meer chroom torsen. De ZIL reduceerde een Cadillac tot een zuinig stadswagentje…

Vergeten model: neen, dit slagschip is niet Amerikaans

Op dynamisch vlak moet je geen uitzonderlijke prestaties verwachten: de 6.0-V8 maakt indruk, maar ontwikkelt nauwelijks 200 pk, moet 2,6 ton meezeulen en dat via een automaat met slechts twee verhoudingen. Het model onderging meerdere evoluties tussen 1958 en 1967, maar toch bleef de productie zeer beperkt: er zijn er slechts 112 van gemaakt.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km