Vergeten model: Renault 14, waarom is hij ooit verdwenen?

Zie hem gerust als de voorvader van de Mégane. Van de Renault 14 zijn tussen 1976 en 1983 bijna een miljoen exemplaren gebouwd. Toch is hij vandaag volledig verdwenen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 december 2020
  • Divers

Vergeten model: Renault 14, waarom is hij ooit verdwenen?

Halverwege de jaren ’70 wou Renault de kloof dichten tussen de kleine en populaire R5 en de zeer comfortabele R16. Die taak was voor de R14. Hij kwam in 1976 op de markt en verraste in de eerste plaats met zijn uiterlijk: vandaag mag hij er dan wat anoniem uitzien, maar destijds werd hij als zeer vooruitstrevend ervaren. Bij zijn lancering ontving hij trouwens de “Grote Prijs voor Industriële Esthetiek”. Alsjeblieft!

Vergeten model: Renault 14, waarom is hij ooit verdwenen?

Naast zijn ongebruikelijke look onderscheidde de R14 zich vooral door zijn praktische aspecten en zijn technische architectuur: een kofferklep, neerklapbare achterbank, veel binnenruimte, voorwielaandrijving, een lichtmetalen, dwars ingeplante motor,… Destijds was dat al een knap visitekaartje.

Vergeten model: Renault 14, waarom is hij ooit verdwenen?

Met 57 pk uit een klein 1,2-litertje was de R14 geen voorbeeld van dynamiek. De kritiek van destijds was vooral gericht tegen zijn wollige rijgedrag en zijn zeer bescheiden prestaties. Voor dat laatste probleem reageerde Renault een paar keer door het vermogen wat op te krikken, met bijvoorbeeld 70 pk in de TS, die bovendien een vijfversnellingsbak kreeg. In 1983 verving Renault de 14 door de 9.

Vergeten model: Renault 14, waarom is hij ooit verdwenen?

Goed om weten:

  • Bijna 1 miljoen exemplaren gebouwd, maar er blijven er maar weinig van over.
  • De allermooiste exemplaren brengen vandaag zelden meer dan 3.500 euro op.
  • Het kleurenpalet van destijds omvatte een aantal kleuren die zeer “70’s” waren, zoals een schitterend oranje.
  • Technisch was hij onverwoestbaar, als hij goed werd onderhouden.
  • Roest is de grootste vijand.
  • Schrik niet als de kunststoffen piepen en kraken: dat was standaard.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km