Vergeten model: Rolls-Royce Camargue, het betere als vijand van het goede

Begin de jaren 1970 wou Rolls-Royce een nieuw model op de markt brengen. Deze coupé zou eenvoudigweg de duurste auto ter wereld worden. Om niets aan het toeval over te laten deed de constructeur voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog een beroep op een externe designer. En dat was geen debutantje, want het was de grote Pininfarina.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 augustus 2018
  • Divers

Met een van de meest getalenteerde designers ter wereld aan de tekenpen, het meest prestigieuze merklogo ter wereld op het radiatorrooster en een uitrusting vol spitstechnologie (de eerste auto ter wereld met automatische airconditioning) had de Camargue alle kaarten in handen om een van de meest begerenswaardige auto’s aller tijden te worden…

Gebrek aan inspiratie?

Helaas was de grote Italiaanse tekenaar niet bijzonder geïnspireerd toen hij deze auto op papier zette: het profiel oogde lomp, de kont was karakterloos en vooraan ontbrak elke verfijning. Het geheel straalt geen elegantie of sensualiteit uit… Vreemd genoeg onderging de auto geen grote evoluties tijdens zijn elf jaar lange carrière (1975-1986). In die lange periode zijn er zo’n 531 van gebouwd. Gelukkig was er nog het interieur: de passagiers zaten in een unieke cocon, aangekleed met dik leer en edelhout en met een voor die tijd vorstelijke uitrusting.

Gekende motor

Hoewel hij duurder was dan een Ferrari kon de Camargue uiteraard niet wedijveren met zo’n Italiaanse sporter als het over prestaties ging. Zijn 6,75 liter grote V8 had volgens Rolls-Royce “voldoende” vermogen. Dat mag je vertalen naar zo’n 220 pk, die naar de achterwielen werden versluisd via een drietrapsautomaat. De 2,3 ton van het gevaarte werden dus versleept met een zeker voorwaartse drang, maar een hedendaagse kleine turbodiesel maakt gehakt van dit 5,17 meter lange slagschip.

Vandaag

Voor zo’n 65.000 euro vind je een Camargue in goede staat. Een perfect exemplaar vergt een investering van bijna 100.000 euro. Let wel: ondanks de al bij al vrij beperkte waarde voor een model van dit kaliber is er nauwelijks vraag naar. De schuld van zijn controversiële stijl?

Er is natuurlijk nog de kwestie van het onderhoud. Je begrijpt dat de prijs daarvan op dezelfde hoogte staat als die van de auto zelf destijds. Let er dus op dat alles perfect functioneert (wat wel even kan duren met al die uitrusting) en dat de hydraulische niveauregeling recent is gereviseerd. De motor en transmissie zijn quasi kogelvrij… als ze correct zijn onderhouden. En om het leer of het houtwerk te restaureren, moet je een fortuin investeren. Een gewaarschuwd vrouw of man…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km