Verrassing: dit is (tijdelijk) de nieuwe meest verkochte auto in Europa

De invoering van de WLTP-homologatie heeft de verkoopstatistieken in Europa door elkaar geschud. Raad eens welk model daardoor in september tijdelijk de populairste auto in Europa was?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 oktober 2018

In september zag de Europese automarkt zijn cijfers flink dalen: bijna 25 procent lager dan in dezelfde periode in 2017. Volgens de statistieken van analysebureau Jato Dynamics werden er vorige maand 1,12 miljoen nieuwe auto’s ingeschreven. Dat zijn er 343.000 minder dan in september 2017.

Verwacht effect

Die daling wordt wel grotendeels gecompenseerd door de massieve stijging van inschrijvingen in augustus, voor de nieuwe WLTP-norm in werking trad. De inschrijvingscijfers van begin dit jaar tot en met eind september liggen zelfs iets boven die van dezelfde periode in 2017.

PSA op kop

Vooral de PSA-groep profiteerde van de invoering van de nieuwe WLTP-norm: de groep van Peugeot, Citroën, DS en Opel stak in september (tijdelijk) Volkswagen voorbij aan de kop van het Europese klassement. Voor het eerst in acht jaar is de Volkswagen-groep daardoor niet de meest verkopende autogroep in Europa.

Nieuwe kampioen: Opel Corsa

In september was uiteindelijk de minder recente Opel Corsa de meest ingeschreven auto in Europa. Volgens Jato Dynamics werden er vorige maand 24.752 Corsa’s ingeschreven. Een uitstekend resultaat voor een auto die volgend jaar volledig vernieuwd wordt. De Corsa gaat de Ford Fiesta (22.478) en Renault Clio (21.944) vooraf. De top 5 wordt vervolledigd door de Toyota Yaris (19.479) en de Peugeot 208 (17.751). In de top 10 van september 2018 is geen spoor te bekennen van de Volkswagen Golf, die sinds maart 2017 nochtans de verkooplijsten aanvoerde. De Golf stond in september op plaats 13, met 14.968 verkochte exemplaren, een daling van 71 procent. Maar die “onbalans” zou binnenkort worden hersteld.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Jato Dynamics.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km