MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De directie stelt de investering in vraag in een nieuwe fabriek die de volgende generatie luxueuze elektrische auto’s van de groep zou bouwen.
Van de ID-familie van VW zijn er ondertussen al een half miljoen exemplaren verkocht, maar de volgende belangrijke stap binnen VW is het Trinity-project. Dat moet een elektrische auto in de luxeklasse opleveren, op een nieuw onderstel met een hogere laadcapaciteit en met technologie om autonoom te rijden. De projectnaam verwijst naar een drievoudig objectief: een nieuw ontwikkeld elektronicaplatform met de modernste software, de vereenvoudiging van de aanbodstructuur en een volledig geconnecteerde en intelligente productie. En voor dat laatste knelt het schoentje nu.
Vanaf 2023 zou in het Duitse Wolfsburg een nieuwe fabriek uit de grond gestampt worden die even efficiënt moest worden als de fabrieken van Tesla. Maar nu worden de investeringen daarin in vraag gesteld. Het is volgens persagentschap Reuters VW-CEO Oliver Blume die zich afvraagt of die auto’s niet beter in de bestaande historische fabriek in Wolfsburg gebouwd worden. Daardoor zou de nieuwe fabriek niet nodig zijn en de investering en stuk lager uitvallen dan 2 miljard euro. Door de twijfel over de investeringen, kan het project vertraging oplopen. Sommige bronnen hebben het daarbij over 2028. Het model zou wel nog steeds ‘Scalable Systems Platform’ (SSP) gebouwd worden, dat op termijn het standaard elektrische platform moet worden voor de elektrische wagens van de groep.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.