Volkswagen bouwt een grote powerbank voor DC-snelladen

Die bestaat uit de batterijcellen van gerecycleerde elektrische ID-modellen en kan groene stroom leveren aan snellaadpunten.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 15 juli 2022
  • Elektrisch

Elektrisch rijden is (verplicht) de toekomst, maar er zijn nog een aantal praktische problemen. Voldoende laadpunten, voldoende groene energie om laadpieken op te vangen en het lot van batterijen op het einde van hun levensduur. Volkswagen combineert die drie problemen nu tot een oplossing: de powerbank met DC snellader.

96 batterijcellen

Het idee is gelijkaardig aan dat van de Audi Charging Hubs: containers met batterijen die een hoog piekvermogen kunnen bieden aan snelladers voor elektrische auto’s zonder daarbij te moeten beschikken over een hoog toevoervermogen. Daardoor kunnen ze ongeveer overal ingeplant worden, zonder daarvoor grote en dure aanpassingen aan de lokale infrastructuur noodzakelijk te maken. In het geval van Volkswagen komen die batterijen voor de opslag van stroom uit testwagens die gebruikt werden voor de ontwikkeling van de ID-modellen. De preproductiemodellen kunnen niet verkocht worden, dus worden ze gerecycleerd. De batterijen krijgen daarbij eerst nog een tweede leven als energieopslag voor ze ontmanteld worden om de basismaterialen opnieuw te gebruiken.

De grote powerbank telt 96 cellen afkomstig uit de batterijpakketten van de testmodellen en beschikken voer een nettocapaciteit van 570 kWh. Ze worden gevoed door groene stroom afkomstig van zonnepanelen of door het elektriciteitsnet wanneer er daar groene overschotten zijn. Er zijn vier snellaadpunten aan gekoppeld met elk een vermogen van 150 kW, die ook verdeeld kunnen worden in telkens 2 aansluitingen met een vermogen van 75 kW. Op dit moment wordt het concept getest in de VW-fabriek in Zwickau, maar de bedoeling is om het concept uit te rollen naar woonwijken, waar vaak een tekort is aan laadstations en DC-snelladers al helemaal niet te vinden zijn.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km