Volkswagen geeft Kever een tweede leven… als elektrische auto

Dankzij elektrische aandrijving kan Volkswagen zijn legendarische Kever weer tot leven wekken in de vorm van de eKäfer.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 september 2019
  • Elektrisch

Volkswagen geeft Kever een tweede leven… als elektrische auto

Steeds meer grote steden beschouwen oldtimers als oude auto’s die moeten worden geweerd. Daarom overwegen almaar meer eigenaars van een klassieker een ombouw naar elektrische aandrijving om ervan te kunnen blijven genieten.

Volkswagen geeft Kever een tweede leven… als elektrische auto

Kever onder stroom

Op het salon van Frankfurt surft Volkswagen op deze nostalgische elektrische golf. Dochterbedrijf Volkswagen Group Components stelt er namelijk een elektrische Kever voor. Die heet eKäfer (naar de naam van de Kever in Duitsland) en staat op dezelfde technische basis als de vernieuwede e-Up. De klassieke luchtgekoelde boxermotor is vervangen door een elektromotor van 61 kW. En onder de vloer is plaats voor tot 14 batterijmodules.

Volkswagen geeft Kever een tweede leven… als elektrische auto

200 kilometer rijbereik

Met een accupakket van 36,8 kWh (of 4,5 kWh meer dan e-Up) weegt de omgebouwde cabriolet 1.280 kilo. Dat pittige gewicht in combinatie met een voorbijgestreefde stroomlijn beperkt het reële rijbereik van de eKäfer tot 200 kilometer. Dat volstaat ruimschoots voor uitstapjes in het weekend met de haren in de wind… en zonder lawaai.

Volkswagen geeft Kever een tweede leven… als elektrische auto

Plug and play

Volkswagen wil het daar trouwens niet bij laten. Wolfsburg is nu al bezig met een elektrische ombouw van een Combi. De directeur van het programma geeft aan dat het zelfs mogelijk is om een Porsche 356 elektrisch te maken. Dat zal best wel wat mensen aanspreken… en anderen voor de borst stoten, voor wie het typische gebrom van een oldtimer net een deel van de charme vormt.

Volkswagen geeft Kever een tweede leven… als elektrische auto

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km