Volkswagen Golf 8: facelift voor zijn 50ste verjaardag

Ter gelegenheid van zijn gouden jubileum geeft Volkswagen de achtste generatie Golf, en de breakversie Golf Variant, een facelift.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 24 januari 2024
  • Lancering

De Volkswagen Golf wordt 50, en dat wordt gevierd met een facelift voor deze achtste generatie. Op het menu: een nieuwe voorbumper, een herwerkte lichtsignatuur voor- en achteraan, IQ.Light LED-matrixkoplampen en zelfs een optioneel verlicht Volkswagen-logo. Maar het meeste werk is aan de binnenkant verricht.



Groter en gebruiksvriendelijker scherm voor de Golf 8.5

De Golf '8.5' geniet voortaan van een centraal aanraakscherm van 10,4 of optioneel 12,9 inch, met een nieuw infotainmentsysteem van de vierde generatie (MIB4). Naast nieuwe graphics krijgt dit systeem ook versimpelde menu's om zijn gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Ook een head-up display is beschikbaar als optie. Nog een nieuwigheid aan boord: de aanraakgevoelige bediening van de klimaatcontrole en het volume zijn herwerkt en vooral nu ook verlicht. Ook de knoppen op het stuur zijn weer fysieke exemplaren in plaats van de touchknoppen van voordien.



Benzine en diesel

De Duitse middenklasser is nog steeds beschikbaar als hatchback of als break (Variant), en krijgt vier uitrustingsniveaus bij zijn lancering (Golf, Life, Style en R-Line), naast 9 verschillende motorisaties. Bij de verbrandingsmotoren is de 1.5 TSI voortaan de instapmotor, met 115 of 150 pk en een milde hybridisering op 48 volt. De Golf 8.5 is ook nog verkrijgbaar met een dieselmotor, in dit geval een 2.0 TDI van 115 of 150 pk.



100 km autonomie voor de Golf GTE en eHybrid

Deze facelift brengt ook een nieuwe batterij van 19,7 kWh met zich mee voor de plug-inhybride varianten eHybrid (204 pk) en GTE (272 pk). Daarmee halen ze zo'n 100 km per laadbeurt, aldus Volkswagen. En over opladen gesproken: beide geëlektrificeerde versies halen nu ook een maximaal laadvermogen van 11 kW aan een gewone AC-laadpaal en 50 kW aan een snellader op gelijkstroom.



Eerst de Golf GTI, later de Clubsport, R en R Variant

De sportieve Golf GTI is gelukkig ook nog van de partij en heeft zelfs 15 kW gewonnen voor een nieuw piekvermogen van 195 kW (265 pk)! Zijn manuele versnellingsbak is hij helaas kwijt, je kan de Golf 8.5 GTI enkel nog krijgen met een DSG-automaat met 7 versnellingen. De GTI Clubsport, Golf R en R Variant komen dan weer iets later, in de tweede helft van 2024. De eerste leveringen van de Golf 8.5 worden in de lente van 2024 verwacht.



Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen Golf? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste VW Golf-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Naast een 100 % elektrische variant zal je ook kunnen kiezen voor een Ineos Fusilier met een plug-in hybride aandrijflijn, waarbij een kleine verbrandingsmotor dienstdoet als range extender.

Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

De Renault 5 E-Tech electric geeft zich eindelijk bloot. Hij pakt uit met een rijbereik van maximaal 400 km, tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm, en een instapprijs van minder dan € 25.000.

Tesla Cybertruck: nu ook met kleurrijke wrap

Tesla Cybertruck: nu ook met kleurrijke wrap

De Tesla Cybertruck is in de VS nu ook te bestellen met een wrap, voor klanten die geen fan zijn van de roestvrijstalen look. En om te beschermen tegen vlekken?

Dit is de auto van het jaar 2024!

Dit is de auto van het jaar 2024!

De Renault Scénic E-Tech haalt het van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en Volvo EX30.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 53.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km