Volkswagen zegt opnieuw dat ID.3 zoals gepland zal worden geleverd

Het lijkt wel een soap te worden, dit welles-nietesverhaal tussen Volkswagen en de Duitse pers.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 16 april 2020
  • Elektrisch
Diverse Duitse media hebben de voorbije maanden berichten geschreven over problemen die Volkswagen zou hebben met zijn elektrische berline ID.3, en dan vooral met de software ervan. In de winter schreef Manager Magazin dat de 20.000 exemplaren die VW al had gebouwd hulpeloos op een parking stonden met ernstige softwareproblemen en dat ingenieurs auto per auto de boordelektronica moesten herstellen. Volkswagen ontkende het verhaal nadrukkelijk en onthulde als antwoord de ID.4, een SUV-afgeleide van de ID.3, die pas in 2021 op de markt komt. Eind maart volgde dan een tweede artikel in de Süddeutsche Zeitung, waarin de softwareproblemen weer werden opgerakeld. Het grote probleem, zo beweerde de Duitse krant, zou zijn dat Volkswagen er niet in slaagt om jonge IT’ers met de juiste kennis aan te trekken.
De groep zou zelfs met concullega Daimler (Mercedes) willen samenwerken om software te ontwikkelen. En nu, twee weken later, komt VW weer met een antwoord: de constructeur belooft dat 30.000 auto’s klaar zullen zijn om deze zomer in één klap te worden geleverd en hoopt nog steeds 100.000 exemplaren ingeschreven te krijgen voor het eind van het jaar.
CEO Herbert Diess deelde op zijn LinkedIn-pagina een selfie van zichzelf en Thomas Ulbrich (hoofd elektromobiliteit bij VW) in een ID.3 – allebei met mondmaskers op, uiteraard – en schrijft erbij dat Ulbrich net een trip van 1.200 kilometer door Duitsland achter de rug heeft met de auto. “Thomas is tijdens zijn rit verschillende keren gaan snelladen en was zeer tevreden over de prestaties van de ID.3”. Deze zomer zullen we weten of Volkswagen zijn belofte kan houden. Of toch als het coronavirus geen roet in het eten gooit, uiteraard…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Herbert Diess / LinkedIn.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km