VW Project Trinity: revolutionaire luxe-EV

Volkswagen is al bezig met de volgende generatie elektrische auto’s na de huidige ID-modellen. En we mogen volgens het merk een enorme innovatie verwachten.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 22 januari 2021
  • Toekomst

Op zijn Linkedin-profiel kondigt Volkswagen-CEO Ralf Brandstätter aan dat het merk bezig is met de volgende stap in de elektromobiliteit na het huidige MEB-platform. Onder de naam Project Trinity werken de Duitsers aan een uiterst efficiënt luxemodel met een “iconisch design”.

VW Project Trinity: revolutionaire luxe-EV

Drievuldigheid

Trinity is Engels voor drievuldigheid en verwijst naar de drie hoofpijlers van het project: een nieuwe architectuur, een radicaal vernieuwende aanpak van de productie en autonoom rijden op basis van een neuraal netwerk.

Nieuwe architectuur

Het nieuwe elektrische platform moet vooral heel vlak worden, waardoor deze auto bijzonder laag kan zijn. Veel EV’s met de batterij in de vloer moeten de cabine kunstmatig verhogen omdat de passagiersruimte bovenop de batterij staat. Wij zouden als extreem voorbeeld de Polestar 2 nemen, die qua vormtaal ergens halverwege tussen een berline en een cross-over zit. Het lagere design verbetert ook de stroomlijn en dus het verbruik en het rijbereik. Ook het laden zou veel sneller gaan en het model zou uiterst gedigitaliseerd zijn.

Nieuwe productie

Over dit onderwerp blijft Brandstätter vaag. Hij spreekt over de hoofdfabriek in Wolfsburg als een “vlaggenschip voor innovatieve, volledig genetwerkte productieprocessen”. Auto’s zullen op uiterst efficiënte wijze worden gebouwd op diverse locaties.

VW Project Trinity: revolutionaire luxe-EV

Autonoom rijden

Brandstätter beweert dat het nieuwe model autonoom rijden zal democratiseren. De auto zal autonoom zijn op niveau 2 en klaar zijn voor niveau 4. Bovendien wordt een zelflerend neuraal netwerk voor de hele groep gebouwd. Dat betekent dat de auto’s regelmatig data naar de centrale computers van VW doorsturen waarmee de werking van het hele systeem telkens wordt verbeterd door een zelflerend effect. Zoals Tesla al sinds 2015 doet, eigenlijk…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km