Waarom 1 miljoen euro voor deze Ferrari te weinig is

Het klinkt eigenlijk onwaarschijnlijk: drie keer de prijs van een Ferrari 812 Superfast betalen, en toch heeft de nieuwe eigenaar van deze Ferrari 212 Inter Europa een koopje gedaan…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 september 2018

Deze Ferrari uit 1953 was een van de eerste straatauto’s van het merk, voor Ferrari vijf jaar later een versnelling hoger schakelde met de 250. Van de 212 Inter werden er 78 exemplaren gebouwd, waarvan er amper 26 het Europa-chassis kregen. Dit exemplaar, met chassisnummer 0235 EU, is zelfs maar een van de vier auto’s met het stuur aan de linkerkant.

Net als voor de oorlog leverde Ferrari de technische elementen en liet de klant alles aankleden bij zijn favoriete koetswerkbouwer. In dit geval was het Pinin Farina (toen nog in twee woorden) dat een schitterend resultaat afleverde: compact, maar perfect in verhouding, met heel wat details en kleuren uit de jaren 50. Onder de motorkap zit natuurlijk een V12. Die is 2,6 liter groot en gekoppeld aan een vijfbak, een technische revolutie voor die tijd. Drie carburators zorgen voor 40 pk extra.

Perfecte staat

De auto is natuurlijk in perfecte staat, heeft zijn originele motor, versnellingsbak en koetswerk nog, zoals een certificaat aantoont. Dergelijke meerwaarde doet de prijs van zo’n verzamelauto normaal stijgen, zeker als het om een Ferrari gaat. Een zeldzame auto met iconisch logo en geschikt voor de Mille Miglia.

Waarom de nieuwe eigenaar dan een goede zaak heeft gedaan? De alternatieven uit die tijd waren even zeldzaam en met de hand gebouwd. De Maserati A6 was minder krachtig en fragieler, maar is twee tot drie keer meer waard. Een Fiat 8V, met minder prestigieus logo en weinig krachtige motor, kost evenveel. Een Pegaso Z102 met oerkrachtige maar complexe V8 en barokke stijl kost iets minder. Van al die auto’s is de Ferrari degene met het meest prestigieuze logo en de enige met een twaalfcilinder. Iets meer dan 1,1 miljoen euro inclusief taks en commissie is dan een koopje.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km