Welke versie moet je kiezen? Volkswagen Passat

Je hebt de knoop doorgehakt. Je weet wat je volgende auto wordt. Maar welke versie kies je? Tussen de verschillende uitrustingsniveaus, benzine- of dieselmotoren, koetswerkvormen en zelfs versnellingsbakken is het soms moeilijk kiezen. We helpen je alvast met een eerste model: de Volkswagen Passat.
  • Piette François
  • 04 juli 2016

Koetswerk

In het geval van de Passat, en sinds het verdwijnen van de CC, is de keuze beperkt: berline of Variant (break). Die laatste raden we aan, wegens veel praktischer in gebruik. Bovendien vergissen de klanten zich ook niet: het merendeel kiest immers voor een Passat Variant!

Motoren

Eerst moet je kiezen tussen benzine of diesel. Aangezien de Passat een echte kilometervreter is en een… typische bedrijfswagen, wordt hij meestal als diesel gekozen.

De Passat met de kleine 1.6 TDI van 120 pk is populair bij bedrijven, maar we raden de grotere 2.0 TDI van 150 pk aan. De kleinere motor mist net iets teveel longinhoud om alle vakjes van deze gezinswagen correct in te vullen. Hoewel VW ook versies van 190 en 240 pk aanbiedt van zijn 2.0 TDI, lijken die ons niet nodig. Het extra vermogen maakt het rijden niet veel comfortabeler, en aangezien het om hetzelfde motorblok gaat, zijn ze even verfijnd. 150 pk lijkt ons het perfecte compromis!

Versnellingsbak

Volkswagen biedt 4Motion-vierwielaandrijving aan op de Passat. Maar die is alleen op het hoogste uitrustingsniveau Highline beschikbaar en is vooral geschikt als je regelmatig caravans over besneeuwde Ardennenwegen trekt. Misschien iets te ver gezocht, maar je begrijpt het idee…

Verder heb je de klassieke keuze tussen een manuele versnellingsbak met zes versnellingen of een DSG-automaat met evenveel verzetten. Minder klassiek is de kwaliteit van de versnellingsbakken. Het manuele exemplaar is vrij van kritiek, maar kan net niet tippen aan de kwaliteit van de DSG. Die is zo goed dat hij de € 2.650 meerprijs kan rechtvaardigen. Duur, maar het gebruiksgemak en comfort zijn gegarandeerd.

Uitrusting

Hier maak je ook persoonlijke keuzes. Maar de Passat is in zijn basisversie al correct uitgerust, met noodremhulp in de stad en een adaptieve snelheidsregelaar (die echter niet tot stilstand werkt). Het Comfortline-uitrustingsniveau lijkt ons een interessant compromis, met een volledige uitrusting die kan worden aangevuld met een fileassistent voor semi-autonoom rijden in files. Gecombineerd met de automatische versnellingsbak is dat bijzonder praktisch!

Onze keuze: Passat Variant Comfortline 2.0 TDI DSG. Kostprijs: ongeveer € 40.000 met enkele opties, waaronder de fileassistent.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km